We zijn weer begonnen....

Om een bekende tv presentator te parafraseren: "We zijn weer begonnen...." Het zomerreces zit er weer op, ook in de Houtense politiek is alles weer begonnen. Als eerste stonden wij als VVD op de activiteitenmarkt (zie een eerder artikel hierover op de site).

Een van de eerste onderwerpen op de agenda was het advies van het college op het Burger initiatief Basisinkomen Houten (BiBiH). Namens de VVD-fractie ben ik woordvoerder over dit onderwerp. We juichen het toe dat inwoners van Houten veel eigen tijd en energie steken in maatschappelijke initiatieven. Het zal u echter als VVD lid/sympathisant niet verbazen dat ik erg kritisch ben op de inhoud van dit burgerinitiatief. Wat wel winst is dat we als gehele Raad weer kritisch nadenken over de aanpak die gehanteerd wordt om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer actief te laten participeren in de samenleving. We gaan hier in de Raad van aanstaande dinsdag uitvoerig over debatteren. Uiteraard bent u van harte welkom om het debat bij te wonen.

Ook de klankbordgroep Sociaal Domein waar ik, samen met collega-raadslid Yvonne van Dijk en commissielid Geert Renia, deel van uitmaak is weer bij elkaar geweest. Dit keer stond de kennismaking met leden van de Adviesraad Sociaal Domein centraal. Een erg nuttige en informatieve kennismaking waar ik de Adviesraad, die nu 1 jaar bestaat, een aantal tips heb kunnen meegeven onder meer een frequenter contact met de klankbordgroep van de raad.

Regelmatig staan er berichten in de krant over (vermeende) schendingen van integriteit door politici en/of ambtenaren. Afgelopen week stond integriteit als thema centraal bij de gemeente Houten. Als raads- en commissieleden hebben we hier ook een avond over gediscussieerd onder leiding van ProDemos ( www.prodemos.nl ). Uiteraard zijn we ons altijd bewust van het belang van "integer handelen" maar het is toch goed om dit regelmatig expliciet te agenderen. Het bleek namelijk weer dat iedereen het begrip "integriteit" regelmatig in de mond neemt maar dat er geen eenduidige definitie te geven is die altijd geldt of het zou moeten zijn: "kan ik mezelf recht in de spiegel aan blijven kijken".