Agenda raadsvergadering 20 september a.s.

Aanstaande dinsdag vergadert de gemeenteraad van Houten weer. In dit artikel kunt u lezen waarover gedebatteerd wordt en wat er verder op de agenda staat.

In deze raadsvergadering wordt gedebatteerd over het Burgerinitiatief Basisinkomen Houten (BiBiH), de herontwikkeling op de locatie Mozaïekschool Putterhaag en de aankoop en ontwikkeling van Fort Honswijk.

Daarnaast staan ook een nadere toelichting op de schriftelijke vragen over de verkeersveiligheid fietsverkeer en fietspaden 't Goy en een motie 'vreemd aan de orde van de dag' over de koopgarantregeling voor jongeren.

Het mag geen verbazing wekken dat de fractie van VVD Houten geen brood ziet in een basisinkomen. Zo hebben wij consistent gepleit voor het leveren van een tegenprestatie; in het voorstel van de initiatiefnemers wordt dit losgelaten. Deze en meer argumenten zullen tijdens het debat verder toegelicht worden.

Wij staat uiteraard zeer positief tegenover (burger)initiatieven maar beoordelen deze op inhoud. De herontwikkeling aan de Putterhaag is in feite ook door inwoners geïnitieerd. Dit initiatief wordt door ons gewaardeerd en kan op onze steun rekenen.

Het initiatief van de gemeente om over te gaan tot de aankoop en ontwikkeling van Fort Honswijk kan, met de nodige randvoorwaarden, ook op onze goedkeuring rekenen. De uiteindelijke plannen voor invulling van deze schitterende locatie zullen passend moeten zijn in haar omgeving. Borging van deze passendheid is cruciaal voor een succesvolle recreatieve oplossing.

01.0. Opening