VVD Statement bij Raadsvoorstel Aankoop en ontwikkeling Fort Honswijk

Onderstaand kunt u het VVD statement ten aanzien van het agendapunt Aankoop en ontwikkeling Fort Honswijk teruglezen zoals dat in de raadsvergadering van 20 september 2016 werd verwoord door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema.

Laat ik beginnen met de waardering uit te spreken voor dit voorstel. De bijgeleverde documenten, met name dat over het Ruimtelijk Kwaliteitskader, laten goed zien hoe mooi Fort Honswijk en haar omgeving zijn en welke mogelijkheden er liggen.

Uiteraard vindt de VVD het geen overheidstaak om een Fort aan te kopen. Liever hadden we dan ook gezien dat de aankoop door een particulier, en bij voorkeur door een lokale ondernemer gedaan wordt. Aankoop door de gemeente is echter nodig om voldoende grip te hebben op een passende ontwikkeling met voldoende draagvlak in de omgeving. Daarnaast kan er dan ook gebruik gemaakt worden van de fondsen die inmiddels zijn toegezegd door de Provincie. Bij aankoop door een particulier vervalt deze subsidie waarmee het ontwikkelen financieel onmogelijk wordt.

Door het Fort aan te kopen en te ontwikkelen kan de cultuurhistorische waarde behouden blijven, kan de educatieve waarde goed benut worden en wordt de recreatieve waarde van het gebied enorm versterkt door dit icoon van de Nieuwe Hollandse Waterlinie publiek toegankelijk te maken.

De VVD fractie is op voorhand positief over de aankoop, er zijn echter wel belangrijke randvoorwaarden. Deze liggen wat ons betreft in het beperken van de financiële risico’s en het vinden van initiatiefnemers die met respect voor de omgeving en met behoud van de natuurlijke kernwaarden van het gebied gaan ondernemen.

De vraag is of er voldoende partijen gevonden kunnen worden die aan al deze voorwaarden kunnen en willen voldoen. Het gevaar dreigt dat er te weinig ondernemers komen om de exploitatie van het geheel dekkend te krijgen. Wat wordt er dan gedaan? Toch starten? Of wachten op voldoende massa en tot die tijd alleen conserveren? Graag een antwoord van de wethouder op deze vraag.