VVD Statement herontwikkeling locatie Putterhaag

Onderstaand kunt u het VVD statement ten aanzien van het agendapunt herontwikkeling locatie Putterhaag teruglezen zoals dat in de raadsvergadering van 20 september 2016 werd verwoord door VVD raadslid Ruud Vis.

Voorzitter, ik heb de factsheet Houten Noord, wonen naar wens, uit het programma Ruimte er nog maar eens op nageslagen en ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat dit initiatief naadloos past binnen de door deze raad vastgestelde kaders. Woningbouw voor ouderen, levensloopbestendige woningen en veel buurtparticipatie. Complimenten aan de initiatiefnemers, de wethouder en ambtenaren.

Toen ik tijdens het rondetafelgesprek de wethouder vroeg naar de leerpunten van dit gelopen proces, was het met name dat er in het vervolg meer gekeken zou worden of het plan zou bijdragen aan de doelstellingen uit de woonvisie. En hier zit een duidelijk zorgpunt van de VVD. Want hoe realistisch zijn de geformuleerde doelstellingen uit de woonvisie van de ongeveer 1.100 eengezinswoningen en 700 gelijkvloerse woningen die we moeten realiseren als we elke inbreidingslocatie op deze manier gaan invullen? Graag een reactie van het college hierop.

Voorzitter, in het projectplan wordt aangegeven om nĂ¡ goedkeuren van dit raadsvoorstel, gekeken zal worden naar de haalbaarheid en wenselijkheid van een keurmerk zoals Politiekeurmerk Veilig Wonen (sociale veiligheid en inbraak). De VVD heeft op 28 april van dit jaar een  motie ingediend om een verkenning aan te gaan voor een proefmodel keurmerk brandveilig wonen en ondernemen. Deze motie is door de raad unaniem aangenomen. Ik wil graag in dit kader de wethouder verzoeken om naast de eerder genoemde verkenning betreffende het politiekeurmerk veilig wonen, deze verkenning uit te breiden met een verkenning op een keurmerk brandveilig wonen. Ook hier graag een reactie van de wethouder.

De fractie van VVD Houten kan instemmen met het raadsvoorstel.