Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 27 september over?

Dinsdag 27 september zijn er weer Rondetafelgesprekken gepland. In dit artikel kunt u lezen waar deze over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

Bestemmingsplan Ten Goye

Een initiatiefnemer wil op een perceel aan de Wickenburghseweg (tussen nr . 76 en 82) een woning bouwen. Het perceel heeft een omvang van ca. 1,1 hectare en ligt grotendeels achter de bestaande woningbouw aan de Wickenburghseweg.

Op het perceel staat momenteel een fruit(hoogstam)boomgaard. Met de bouw van een woning op de plek waar het perceel aansluit op de Wickenburghseweg, wordt het lint verder ingevuld. Het perceel is in zijn geheel aangewezen als archeologisch rijksmonument. Ondergronds liggen de restanten van het kasteel Ten Goye.

Vergroting van de ruimtelijke kwaliteit via herinrichting, openstelling en beleefbaar maken van het voormalig kasteelterrein zijn de belangrijkste voorwaarden waaronder toevoeging van één woning in het lint acceptabel wordt geacht. Om de ontwikkeling mogelijk te maken heeft de initiatiefnemer het bestemmingsplan Ten Goye laten opstellen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Robert Paling, in de raadsvergadering zal VVD raadslid Ruud Vis het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Raadsvoorstel beleidsnota ontwikkeling de Schaft

In de afgelopen jaren hebben er een aantal ontwikkelingen plaatsgevonden waardoor het noodzakelijk is geworden om een nieuw beleidskader ten aanzien van het bedrijventerrein de Schaft te formuleren.

Met de nieuwe beleidsnota kunnen alle initiatieven op een transparante en consequente wijze worden beoordeeld en gefaciliteerd. De voornaamste wijziging ten opzichte van het huidige beleid als verwoord in het bestemmingsplan, zit in het toelaten van bedrijfsactiviteiten op het vlak van zorg, opleiding, leisure en winkels. Daarnaast wordt wonen op het terrein, onder strikte voorwaarden, mogelijk gemaakt. Tevens wordt het mogelijk gemaakt om producten van bezorgdiensten ter plaatse af te halen.

Wijziging Gemeenschappelijke regeling GGDrU

Een paar maanden geleden heeft het college de raad een vergelijkbaar voorstel tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling GGDrU voorgelegd. Op 15 december 2015 heeft de raad de gevraagde toestemming verleend. Dat is echter niet in alle 26 gemeenten zo gebeurd. Achtergrond van de nu voorliggende wijziging is dat drie gemeenteraden (Ronde Venen, Oudewater en Woerden) geen (ongeclausuleerde) toestemming hadden verleend voor de wijziging die vorig jaar aan de colleges is voorgelegd. Besluitvorming moet daarom opnieuw plaatsvinden. Met het nieuwe voorstel wordt zoveel mogelijk tegemoetgekomen aan de bezwaren van de drie raden. Aanpassing op korte termijn is voornamelijk van belang om een coöperatie te kunnen vormen ten behoeve van administratieve werkzaamheden en het digitale dossier JGZ. De huidige partijen stoppen met deze werkzaamheden per 1 januari 2018. De reeds lopende aanbestedingsprocedure moet tijdig worden stopgezet, waarnaar deelname aan een coöperatie in gang kan worden gezet. Daarom moet de wijzi ging van de gemeenschappelijke regeling voor 1 oktober 2016 rond zijn.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Geert Renia, in de raadsvergadering zal VVD raadslid Yvonne van Dijk het  woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Raadsvoorstel Jaarstukken 2015 - resultaatbepaling

Het gaat hier om de bepaling van het resultaat 2015. In verband met de problematiek rondom de rechtmatigheid van de uitgaven Jeugd en WMO (nieuw) en het daardoor nog ontbreken van een controleverklaring kon de raad op 14 juni 2016 de jaarstukken 2015 alleen maar voorlopig vaststellen. Nu de accountantsverklaring binnen is wordt voorgesteld om de definitieve jaarstukken 2015 vast te stellen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel DagniauxKlik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Raadsvoorstel afvalstoffenverordening gemeente Houten 2016

De Vereniging Nederlands Gemeenten (VNG) heeft een nieuwe modelverordening afvalstoffen opgesteld, die met dit besluit in Houten wordt geïmplementeerd. De belangrijkste wijziging in de nieuwe verordening is dat veranderingen in de manier waarop het huishoudelijk afval gescheiden wordt ingezameld, sneller kunnen worden doorgevoerd.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.