VVD Statement bij het Raadsvoorstel Beleidsnota ontwikkeling De Schaft

Onderstaand kunt u het statement lezen dat VVD raadslid Ruud Vis uitsprak tijdens de raadsvergadering bij het behandelen van her raadsvoorstel Beleidsnota ontwikkeling De Schaft.

"We geven ruimte waar het kan en voeren regie waar het moet" dit is de titel van één de paragrafen uit de retailvisie 2015-2025 en dit is volgens mij precies waar het hier bij de beleidsontwikkeling de Schaft om draait. We willen nieuwe en bestaande ondernemers de mogelijkheid bieden om met initiatieven te komen op locatie de Schaft zonder de regie te verliezen. De voorliggende beleidsnota, voorziet in deze mogelijkheid om meer ruimte te bieden voor nieuwe initiatieven voor deze toch wat bijzondere locatie. Bijzonder vanwege de ligging tussen de woonwijken wat gelijkertijd ook kansen biedt.

Ik wil benadrukken dat de ontwikkeling op de Schaft qua functie niet concurrerend mag zijn met de functies van de bestaande winkelcentra. Dus op de Schaft bij food-concepten alleen de mogelijkheid tot afhalen of laten bezorgen en dus geen restaurant-functie. Wat ons betreft is er géén plek voor een supermarkt op deze locatie. De invulling van de Schaft moet een aanvulling zijn op het bestaande aanbod en absoluut geen duplicaat.

Voorzitter, ik hoop op aantrekkende verkeersbewegingen binnen dit gebied want daaruit zou je kunnen opmaken dat het gebied succesvol is ontwikkeld. Ik ben meer dan gerustgesteld door de wethouder dat deze alle nieuwe plannen toets op de verkeersaantrekkende werking ervan. Niemand is gebaat bij een stagnerende verkeersdoorstroming of onveilige verkeerssituaties en wil de wethouder vragen hier blijvend aandacht voor te houden.

Voorzitter, in het raadsvoorstel staat bij Beslispunt 1 opgenomen dat wonen onder strikte voorwaarden mogelijk is op de Schaft. Met betrekking tot de mogelijkheden van winkels, wordt er bij Beslispunt 1 niet expliciet aangegeven dat er restricties zijn terwijl deze er, net als bij wonen, wel degelijk zijn. De VVD wil deze omissie in formulering repareren door het indienen van een amendement. Dit amendement is dus geen inhoudelijke aanvulling of koerswijziging maar een voorstel voor het eenduidig verwijzen naar de bestaande kaders en restricties zoals opgenomen in de retailvisie en de beleidsnota voor zowel winkels als wonen.