Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 31 januari over?

Dinsdag 31 januari zijn er weer een Rondetafelgesprekken gepland. In dit artikel kunt u lezen waar deze over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan het gesprek.

Nieuwbouw Wegwijzer / Den Oord

Ter voorbereiding van de planontwikkeling voor nieuwbouw op de locatie Wegwijzer Den Oord is een startnotitie opgesteld. Deze startnotitie beschrijft de hoofdlijnen en kaders voor de herontwikkeling van deze locatie.

De programmatische uitgangspunten zien op de volgende aspecten:

1. Programma
  2. Aantal woningen
  3. Stedenbouw
  4. Duurzaamheid
  5. Financiën
  6. Parkeren
  7. Verkeer/openbare ruimte

Deze programmatische uitgangspunten zijn voorgelegd aan omwonenden, belangenorganisaties en mogelijk toekomstige bewoners.

Op 9 november jl. is er een inloopavond georganiseerd door de gemeente naar aanleiding waarvan belanghebbenden konden reageren. Dit is in grote mate gebeurd: maar liefst 54 reacties kwamen er binnen bij de gemeente.

Naar aanleiding van de ingediende reacties heeft het college de uitgangspunten op twee onderdelen gewijzigd. Ten opzichte van de concept-uitgangspunten stelt het college voor om het percentage seniorenwoningen te verhogen van 50% naar 100%. Dit vanwege de doorstroming die hierdoor gefaciliteerd wordt: deze doorstroming zorgt ervoor dat er weer gezinswoningen beschikbaar komen in Houten. Een onderdeel van het '100% bouwen voor ouderen' betekent daarnaast dat de verbinding tussen zorg, wonen en ontmoeten gemaakt kan worden bij dit initiatief.

De tweede wijziging zit in het aantal woningen. Omdat deze seniorenwoningen appartementen zullen zijn kan het aantal woningen verhoogd worden naar een bandbreedte van 60-70 woningen.

De VVD is voor de RTG onder meer benieuwd hoe geborgd wordt dat de initiatiefnemers draagvlak voor deze uitgangspunten in de omgeving gaan creëren.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Robert Paling. In de raad zal VVD Raadslid Ruud Vis woordvoerder zijn. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Aanleg 6e hockeyveld sportcomplex de Meerpaal

De Hockeyclub Houten heeft momenteel ca. 1500 leden, hierdoor ontstaat er een hoge druk op de bezetting van de velden met name bij competitiewedstrijden op de zaterdag. Ook is er behoefte aan meer trainingscapaciteit met name voor de oudere jeugd.

Bij de aanleg van sportcomplex De Meerpaal is rekening gehouden met de mogelijkheid om een 6e hockeyveld aan te leggen. De locatie van het veld is opgenomen en de grond is voorbewerkt voor de aanleg. De Hockeyclub Houten en de Stichting Een Leven Bewegen als huurder van het sportcomplex, hebben medio 2016 een verzoek ingediend voor de aanleg van het 6e hockeyveld.

De VVD fractie is blij dat de zeer maatschappelijk betrokken hockeyvereniging zo succesvol aan de weg timmert. In de RTG zijn we onder meer benieuwd hoe de financiële risico's van deze constructie zijn afgedekt.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel, in de gemeenteraadsvergadering is VVD Raadslid Yvonne van Dijk woordvoerder. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Het dagelijks bestuur VRU heeft overeenstemming bereikt over de kaders voor de begroting 2018. Zij stelt voor om deze kaders als uitgangspunt te hanteren bij de uitwerking van de begroting 2018 en nodigt de raad van Houten uit zijn zienswijze hierop te geven. De Veiligheidsregio heeft de 2e wijziging begroting 2016 toegestuurd.

In het voorstel is meegenomen dat dat de bijdrage voor de gemeenten (en dus ook voor Houten) verhoogd wordt om de CAO verhoging van te betalen. Voor Houten is dit een verhoging van €12.000 op een bedrag van €1.9 miljoen. In de concept zienswijze wordt aangegeven dat er mogelijk sprake is van een structureel overschot op de jaarrekening. Het college stelt voor de verhoging hier van te betalen mits dit overschot inderdaad structureel is.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel, in de gemeenteraadsvergadering is VVD Raadslid Ruud Vis woordvoerder. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Met dit voorstel wordt aan de raad gevraagd de visie communicatie en participatie 2017 – 2021 vast te stellen.

De visie draagt de titel ‘Communicatie is van ons allemaal’ en heeft als kern dat de samenwerking tussen gemeente en inwoners vraagt om een andere kijk op communicatie en participatie. Op basis van een analyse van de trends en ontwikkelingen zijn hiertoe zes uitdagingen geformuleerd die zijn uitgewerkt in concrete acties. Aan de visie is een uitgebreid participatietraject vooraf gegaan.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD Raadslid Ruud Vis, in de gemeenteraadsvergadering is VVD Fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.