VVD Statement Startnotitie Wegwijzer / Den Oord

In dit artikel kunt u het statement lezen dat VVD Raadslid Ruud Vis uitsprak bij de behandeling van het raadsvoorstel over de Startnotitie Wegwijzer / Den Oord.

Voorzitter

De discussie die is ontstaan door de startnotitie Nieuwbouw Wegwijzer Den Oord, is een lastige maar ook een herkenbare. Vaak heb ik het hier gehad over hoe het bewerkstelligen van draagvlak zich verhoudt tot het behalen van onze’ integrale doelstellingen. Dat dit schuurt, ook hier vanavond, moge duidelijk zijn. Omdat ik er van overtuigd ben dat je nooit alle partijen tevreden kunt stellen, is het des te belangrijker om in het gesprek met alle betrokkenen uit te leggen waarom je tot bepaalde beslissingenbent gekomen. Wat mij betreft is in de afgelopen maanden hier onvoldoende aandacht aan besteed. Juist vanavond staat de visie over communicatie op de agenda van wethouder Rensen. In dit nog vast te stellen document is een alinea opgenomen over Bouwen aan vertrouwen. Ik zou willen voorstellen om gedurende het vervolgtraject te handelen naar datgene dat in deze alinea is opgenomen.

Met betrekking tot wonen hanteert de VVD onder andere de volgende uitgangspunten;

• Houten moet een passend (t)huis kunnen bieden aan iedere Houtenaar.
  • Doordat Houten vergrijst dient er gericht te worden ingespeeld op deze demografische ontwikkeling met woningen dichtbij nodige voorzieningen.
  • De invulling van veranderlocaties moet zo veel mogelijk bijdragen aan de huidige stedenbouwkundige structuur en dus passend zijn binnen de wijk.

Bovengenoemde uitgangspunten kunnen wat mij betreft worden gerealiseerd door in het vervolgproces de projectontwikkelaar de opdracht mee te geven de verkenning aan te gaan met omwonenden om iets passends in de wijk voor te stellen. Daarnaast dienen we zo veel mogelijk te proberen het woonaanbod aan te laten sluiten op dewoonbehoefte. Het liefst realiseren we hiermee doorstroming in de woningmarkt zodat ouderen hun eensgezinswoning verlaten en dat deze vrijgekomen woningen voor andere doelgroepen ter beschikking komen. Om deze beweging in te kunnen zetten, moet het nieuwe woonaanbod wel aantrekkelijk genoeg zijn. Dit is één van de hoofdredenen waarom wij mede het amendement indienen met D66, CDA en PvdA.

De zorgen die door verschillende insprekers ook bij ons zijn geuit gingen, naast de wat persoonlijke zorgen, over het verlopen proces tot nu toe, de aangepaste genoemde aantallen in relatie tot bouwhoogte en het gevoel van onnodige urgentie om deze notitie er snel door te drukken. Met de mede door de VVD voorgestelde aanpassingen binnen de startnotitie, zie ik voldoende ruimte en vrijheid om in gezamenlijkheid met betrokkenen en omwonenden uiteindelijk invulling te geven aan dit gebied. We timmeren het nu op voorhand niet dicht door aantallen te noemeen geven meer ruimte aan de kwalitatieve aspecten in het vervolgtraject.

Tot slot wil ik een compliment maken aan de omwonenden die in alle redelijkheid met ons het gesprek zijn aangegaan en naast het opkomen voor hun eigen belang ook begrip tonen voor het algemene belang en een wat mij betreft zeer positieve constructieve grondhouding hebben.