VVD Statement over de ontwikkeling van acht woningen aan de Koningin Julianastraat

In dit artikel kunt u het statement lezen dat VVD Raadslid Ruud Vis uitsprak bij de behandeling van het raadsvoorstel over de ontwikkeling van acht geschakelde woningen aan de Koningin Julianastraat 18 in de raadsvergadering van 21 maart.

Voorzitter,

We stellen in deze zaal allerlei visies en kaders vast zodat we bij nieuwe ontwikkelingen een houvast hebben, een toetsingskader. We geven middels dergelijke documenten invulling aan de gewenste inrichting van onze gemeente. Eén van deze documenten waarop we het voorliggende voorstel toetsen is de 'Visie op het Oude Dorp 2030'.

Ik citeer de volgende passage uit de visie:

"De monumenten, beeldbepalende panden en open ruimten dragen bij aan de ruimtelijke kwaliteit van het Oude Dorp. Dit stukje cultureel erfgoed moeten we koesteren en als inspiratiebron kunnen ge- bruiken bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen."

Nu heb ik wat moeite om deze passage uit de visie, terug te vinden in de nieuwe ruimtelijke ontwikkeling en wil dan ook aan de wethouder vragen hoe hij met name de culturele erfgoed elementen als inspiratiebron terugziet binnen dit plan?

Ik ben enthousiast over de verplaatsing van het bedrijf en de komst van woningen gezien de dringende woonbehoefte binnen onze gemeente. Het heeft echter wel mijn voorkeur om vanuit de gemeente zoveel mogelijk aan te sturen op behoud en inpassing van onze monumentale objecten.

Uiteraard ligt de primaire verantwoordelijkheid voor het behoud en onderhoud van een gemeentelijk monument bij de eigenaar. Er is onlangs in de gemeente Leiden door de verantwoordelijke wethouder daar een rondje gemaakt langs monumentale panden om samen met de eigenaren de staat te bespreken en een plan op te stellen hoe het herstel vorm te geven zonder daar als gemeente financieel voor op te draaien. Dat een dergelijk initiatief in dit plan niet is gebeurt, is een gemiste kans en ik wil de wethouder met klem verzoeken om hier voor de overige objecten een actievere rol te pakken wat resulteert in maximaal behoud van gemeentelijke monumenten.

Sinds juli 2016 is de Erfgoedwet van kracht geworden wat de mogelijkheid aan gemeenten biedt om een verordening vast te stellen wat vervolgens eisen kan stellen aan de instandhouding van monumenten. In het raadsvoorstel staat dat de gemeente Houten in de loop van 2017 gaat onderzoeken hoe we een dergelijke verordening kunnen toepassen binnen onze gemeente. Ik verneem graag van de wethouder wanneer een en ander concreet wordt en of hij de toezegging wil doen om hierbij de eigenaren van monumenten te consulteren om in gezamenlijkheid tot effectiever monumenten beleid te komen. Graag een reactie van de wethouder hierop.