Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 9 mei over?

Dinsdag 9 mei staan de volgende rondetafelgesprekken op het programma. In dit artikel kunt u lezen wat er op het programma staat en welk lid van de VVD fractie het onderwerp behandelt. Dit rondetafelgesprek wordt op locatie gehouden in Limes (Raaigras 101).

Verzoek om Verklaring Van Geen Bedenkingen uitbreiden en wijzigen bedrijf Schonauwenseweg 8

De firma Beelen heeft een aanvraag om omgevingsvergunning ingediend voor het uitbreiden van de bedrijfslocatie en het wijzigen van de bedrijfsactiviteiten. Deze aanvraag voldoet niet aan de geldende beheersverordening. De gevraagde vergunning kan zodoende alleen verleend worden door middel van het afwijken van de beheersverordening, waarbij voor deze aanvraag de uitgebreide vergunningenprocedure gevolgd moet worden. Onderdeel van deze procedure is het afgeven van een Verklaring Van Geen Bedenking (VVGB) door de gemeenteraad richting de Provincie.

Op 15 december 2015 heeft de raad een ontwerp-VVGB afgegeven en daarbij bepaald dat deze rechtstreeks als definitieve VVGB moet worden aangemerkt als voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden. Deze voorwaarden zijn:

• De aanvraag moet voldoen aan het Toetsingskader Ruimtelijke Ordening
  • Er moet een planschade overeenkomst worden afgesloten
  • Er worden geen zienswijzen ingediend die betrekking hebben op de ontwerp-VVGB.

Aan de eerste twee voorwaarden is voldaan. Tijdens de ter inzage periode (10-11-2016 t/m 21-12-2016) zijn er echter wel zienswijzen ingediend die betrekking hebben op de ontwerp-VVGB. De raad dient hierop een besluit te nemen. Het college stelt de raad voor om de zienswijzen ongegrond te verklaren en de VVGB af te geven. De Provincie moet vervolgens als bevoegd gezag deze definitieve VVGB betrekken bij het besluit op de aanvraag.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Robert Paling, in de raad voert VVD raadslid Ruud Vis het woord. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Overdracht grond naar algemene dienst t.b.v. tijdelijke woningen aan de Hoge Schaft
Viveste is bereid en in staat om 25 tijdelijke gezinswoningen met een lage huur te realiseren aan de Hoge Schaft onder voorwaarde dat de gemeente de bouw- en woonrijpe grond gedurende 10 jaar om niet beschikbaar stelt. Het perceel, nu nog onderdeel van de grondexploitatie De Koppeling, moet dan door de algemene dienst worden aangekocht. De kapitaallasten komen dan gedurende 10 jaar ten laste van de algemene middelen.

Het gaat hier om een administratieve overdracht die wordt voorgeschreven vanuit de wet- en regelgeving met betrekking tot actieve grondexploitaties en de bijbehorende financiële aspecten. De besluitvorming over de vergunningen voor de tijdelijke invulling van het gebied is een bevoegdheid van het college.

In de uitspraak van 8 februari 2017 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (verder: ABRvS) één van de ingediende beroepen tegen het vastgestelde bestemmingsplan Eiland van Schalkwijk gegrond verklaard. Tevens heeft de gemeenteraad daarbij opdracht gekregen om een herstelbesluit te nemen. Het overige overgebleven beroep is in de uitspraak van 8 februari 2017 ongegrond verklaard.

Het herstelbesluit bevat een gewijzigde bestemming voor het perceelsgedeelte ten zuidwesten van de bedrijfsbestemming van Overeind 58 te Schalkwijk. Het herstelbesluit dat genomen moet worden, moet na vaststelling bekend worden gemaakt. Hierna hebben de betrokken partijen de mogelijkheid hierop een reactie in te dienen bij de ABRvS.

De Veiligheidsregio biedt de raad, conform de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht (VRU), de ontwerp jaarstukken 2016 en de ontwerp programmabegroting 2018 inclusief de 1e wijziging programmabegroting 2017 aan om hierop een zienswijze te geven.

Het college stelt voor om in te stemmen met de jaarstukken 2016 en een zienswijze in te dienen op de programmabegroting 2018 tevens 1e wijziging programmabegroting 2017. De zienswijze wordt toegestuurd aan het dagelijks bestuur van de VRU en wordt meegenomen bij het opmaken van de definitieve programmabegroting 2018. De stukken worden definitief vastgesteld in het algemeen bestuur VRU van 3 juli 2017.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.