Een kijkje in de VVD fractie

In zijn bijdrage van 29 april geeft Eef Stiekema een aantal voorbeelden van zichtbare resultaten die (mede door) de VVD fractie in Houten zijn behaald. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Marcel Dagniaux neemt u mee voor een kijkje in de fractie.

Het wekelijkse fractie-overleg waarin we als raads- en commissieleden kritisch met elkaar discussiëren over alle onderwerpen die op de agenda staan of die wij op de agenda willen krijgen, is hiervoor van groot belang.

Maar we doen uiteraard veel meer als fractie. Een aantal keren heeft u op deze site al kunnen lezen over een "doorsnee-week" van een fractielid. Na het meireces zijn we afgelopen week weer volop van start gegaan, ik wil u meenemen in een paar activiteiten.

Vorig weekend hebben we als fractie de stukken voor het Ronde Tafel Gesprek (RTG) van dinsdag 9 april voorbereid. De bijdrage van de VVD in de RTG over de onderstaande onderwerpen hebben we maandagavond in ons fractieberaad besproken:

• Verzoek om een verklaring van geen bedenkingen, uitbreiden en wijzigen bedrijf Schonauwenseweg 8 (firma Beelen)
  • Overdracht grond naar algemene dienst tbv tijdelijke woningen aan de hoge schaft
  • Herstelbesluit bestemmingsplan Eiland van Schalkwijk
  • Jaarstukken Veiligheidsregio 2016 en programmabegroting 2018

We vinden het als fractie belangrijk om zo goed mogelijk te worden geïnformeerd. In het fractieoverleg was daarom dit keer ook uitgebreid tijd ingeruimd voor een bezoek van de directeur van de bibliotheek. Een prima gesprek waarin we nog meer inzicht hebben gekregen in de toegevoegde waarde die de bibliotheek kan hebben met name bij de voor de VVD zo belangrijke onderwerpen als participatie en integratie.

Dinsdagavond hebben een aantal fractieleden, ter voorbereiding op behandeling in de Raad, vragen gesteld over de bovengenoemde onderwerpen tijdens de RTG. Dit keer niet in het gemeentehuis maar op lokatie (Limes).

Donderdagavond stond eerst een gesprek van de Audit- en Rekeningcommissie (ARC), waar ondergetekende lid van is, met de accountant op het programma. Het was in tegenstelling tot vorig jaar een erg constructief gesprek waaruit bleek dat Houten over het algemeen zijn zaken goed op orde heeft. Aansluitend hebben we als leden van de ARC de conceptrapportage besproken over het jaarverslag 2016 die we gaan uitbrengen aan de andere leden van de Raad.

Om half 9 heb ik, namens de fractie, deelgenomen aan de klankbordgroep Sociaal Domein. Dit keer was het centrale thema de herijking van het armoedebeleid in Houten. Niet voor alle VVD'ers een onderwerp waar ze meteen warm voor lopen maar als fractie onderkennen wij het belang om ook op dit terrein ons liberale geluid te laten horen. En niet alleen een geluid te laten horen maar ook ervoor zorgen dat elementen als zelfredzaamheid, eigen verantwoordelijkheid maar ook sociale rechtvaardigheid voldoende worden meegenomen in het beleid.

En dat brengt ons tenslotte weer bij het weekend waarin we ons weer voorbereiden op het programma van volgende week, te beginnen met een raadsbijeenkomst op maandagavond die in het teken staat van de voorgenomen ambtelijke samenwerking tussen Houten en Wijk bij Duurstede.