VVD Statement bij het Raadsvoorstel Verzoek om Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) uitbreiden en wijzigen bedrijf Schonauwenseweg 8

Onderstaand kunt u het statement lezen van VVD raadslid Ruud Vis dat hij in de raadsvergadering vanavond uitsprak bij het Raadsvoorstel Verzoek om Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) uitbreiden en wijzigen bedrijf Schonauwenseweg 8.

Scheiding en hergebruik van afvalmateriaal is één van de pijlers van een duurzame economie. Zo ook in de bouw; waar gebouwd wordt, wordt ook weer gesloopt. Ik hecht aan een systeem waarbij ondernemers uitgedaagd worden bouwafval te verwerken, te scheiden en processen te innoveren. Dit alles binnen een gezonde bedrijfsvoering, de geldende regelgeving en met een passend toetsingskader voor de bescherming van milieu en omwonenden. De firma Beelen Midden Nederland heeft een al een bestaande vergunning voor het verwerken, scheiden en opslaan van bouwafval en verricht deze werkzaamheden binnen de wettelijk gestelde milieu regels.

Verwerking van bouwafval moet ergens plaats vinden en dat kan overlast veroorzaken. Die overlast moet zoveel mogelijk beperkt worden door het stellen van kaders, maatregelen door de ondernemer en controle op mogelijke overschrijding en handhaving hierop. De fractie van VVD Houten vindt het belangrijk dat er een transparante samenwerking is tussen ondernemer, overheid en omwonenden. Inzet hiervan is een zo optimaal mogelijk afvalverwerkingsproces, zonder te veel overlast te veroorzaken en waar de maatschappij als geheel bij gebaat is. Er is direct contact tussen omwonenden en de firma Beelen bij eventueel ervaren overlast waarbij de firma de indruk wekt er alles aan te doen om overlast te voorkomen.

Tijdens de RTG heeft de vertegenwoordiger van de Fa. Beelen een opsomming gegeven van de aanpassingen van de processen die al zijn ingevoegd om binnen het Toetsingskader te kunnen opereren. Nogmaals werd benadrukt dat de jaar- en opslagcapaciteit als gevolg van de terreinuitbreiding niet worden vergroot. Het hoofddoel van de terreinuitbreiding is om de interne logistiek binnen het bedrijventerrein te verbeteren.

Laat ik het hier nog maar een keer markeren: we hebben het hier vanavond over de ingediende zienswijzen en niet of het eerder door de raad vastgestelde toetsingskader voldoet. De VVD heeft kennis genomen van de ingediende zienswijzen en is het eens met het College om de zienswijzen die beperkingen voorstellen op de voorgestelde uitbreiding af te wijzen. Ik roep de wethouder op om toe te blijven zien op een verder goed verloop van het communicatie proces tussen Fa. Beelen, de RUD en de omwonenden tijdens en na het voltooien van de bouwactiviteiten.

De VVD fractie is het eens met het ongegrond verklaren van de zienswijzen en stemt in met het definitief verstrekken van de Verklaring Van Geen Bedenkingen voor de aangevraagde omgevingsvergunning.

Achtergrond: de Fa. Beelen heeft een aanvraag om omgevingsvergunning ingediend bij Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht. De vergunning kan alleen verleend worden indien er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Hiervoor is de gemeenteraad het bevoegd gezag en moet daarom een Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) afgeven.

Op 15 december 2015 heeft de raad al een ontwerp-VVGB afgegeven en daarbij bepaald dat deze ontwerp-VVGB rechtstreeks als definitieve VVGB moet worden aangemerkt als voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden. Een van de voorwaarden hierbij was dat de aanvraag voldoet aan het door de raad opgestelde Toetsingskader Ruimtelijk Ordening.