Houten werkt samen met inwoners aan toekomstvisie

Afgelopen zaterdag 29 november vond in het Houtens de Dag van de Toekomst plaats. Voor deze dag waren at random inwoners uit de gemeente Houten uitgenodigd. Op deze manier konden inwoners actief deelnemen om in gezamenlijkheid na te denken over de toekomst van onze gemeente. Onder begeleiding en met inzet van de gemeente Houten, de politieke partijen uit Houten en met behulp van een aantal Houtense ondernemers, is invulling gegeven aan deze dag. De centrale vraag was: wat wil Houten in 2025 voor gemeente zijn?

Op basis van vier toekomstbeelden; Houten als grenzeloze stad, Houten als proeftuin, Houten als woondorp en Houten als groeistad, discussieerden ruim 180 inwoners over welk toekomstbeeld hen het meest aansprak. De meerderheid van de inwoners sprak de voorkeur uit voor Houten als proeftuin. In dit toekomstscenario komen onder andere termen als veel ruimte voor startende innovatieve ondernemers, duurzaam en sociaal ondernemerschap aan bod. Verder kenmerkt dit scenario zich door het willen vasthouden aan het huidige inwonersaantal van 50.000 en waarbij inwoners medeverantwoordelijk zijn voor het leveren van een bijdrage aan bijvoorbeeld het onderhoud op de openbare ruimte en groen.

Naast het uitspreken van de voorkeur voor het toekomstscenario, werd er gesproken en geïnventariseerd welke ambities de gemeente Houten zou moeten nastreven. Ook hier ging het veel over sociaal en duurzaam ondernemen en het zoveel mogelijk behoud van de huidige voorzieningen. Wat volgens de inwoners de gemeente Houten wel minder kon was het aantal gemeentelijke regels: minder verkeerslichten en minder verlichting

Burgemeester Wouter de Jong was zeer tevreden over het bereikte resultaat van de dag en deed aan het einde van dag de toezegging dat de input vanuit de samenleving zal worden gebruikt bij de totstandkoming van de toekomstvisie Houten 2025.

VVD Houten vindt het belangrijk dat er goed geluisterd wordt naar de inwoners en kan zich in veel van de door de inwoners aangedragen standpunten goed vinden. VVD Houten zal dan ook de burgemeester helpen aan zijn woord te houden.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.houten2025.nl

Dag van de Toekomst - Houten 2025  Burgemeester de Jong trapt af

Burgemeester de Jong trapt af voor de Dag van de Toekomst

Vier toekomstbeelden

Er werd gepraat over vier mogelijke toekomstbeelden: Houten als woondorp, groeistad, proeftuin of grenzeloze stad.

Eef Stiekema als tafelvoorzitter  Veel meningen en ambities

Onder leiding van tafelvoorzitters werd gesproken over de toekomstbeelden, ambities en over nietsies (wat mag wel wat minder).

Er waren veel mensen op af gekomen

Meer dan 180 mensen waren op de oproep afgekomen.