Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 11 november over?

Op dinsdag 11 november worden er weer rondetafelgesprekken gehouden, in dit artikel kunt u lezen waar deze over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

INITIATIEFVOORSTEL FRACTIES D66, CDA, HA!, GROENLINKS, VVD, PVDA, SGP EN ITH OVER DE AANPAK VERKEERSVEILIGHEID EN VERKEERSOVERLAST OP DE ODIJKSEWEG

In het Coalitieakkoord is opgenomen dat de coalitie de verkeersveiligheid wil verbeteren door huidige knelpunten in het verkeer op te lossen, zoals op de Odijkseweg. Daartoe is in het collegeprogramma opgenomen dat "het college voor het verbeteren van de verkeersveiligheid actuele knelpunten (zoals verkeerssituatie Odijkseweg) aanpakt. Vanuit de nieuwe bestuursstijl doen we dat met bewoners en ondernemers samen". Afgelopen maanden heeft verkennend overleg plaatsgevonden met de betrokken ondernemers en betrokken bewoners. Hierin is verkend op welke wijze dit traject het beste kan worden ingericht. Daarbij is geconstateerd dat alle partijen bereid zijn om bij te dragen aan een oplossing. Maar ook dat sprake is van veel 'oud zeer' als gevolg van de lange historie van ontwikkeling van een kleinschalige buurtwinkel tot de huidige winkelvoorziening die de grenzen van groei heeft bereikt. Bij deze ontwikkeling hebben alle betrokken partijen, inclusief de gemeente, een rol gespeeld die het vertrouwen van de andere partijen heeft geschaad. Hierdoor is geen enkele betrokken partij in staat om de dialoog op gang te brengen over de gewenste verkeerssituatie. Om tot een breed gedragen oplossing te komen, zal in het traject eerst expliciet aandacht moeten worden geschonken aan het herstel van vertrouwen. Omdat de gemeente partij is in deze situatie, is een aanpak vanuit de gemeente of via buurtbemiddeling niet effectief. Daarom wordt voorgesteld een onafhankelijke procesregisseur in te zetten.

Dit onderwerp wordt tijdens het rondetafelgesprek behandeld door Robert Paling. Indien het onderwerp in de debatraad komt zal Eef Stiekema het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

NOTA RISICOMANAGEMENT EN WEERSTANDSVERMOGEN ALGEMENE DIENST 2014

De omgeving waarin de gemeente Houten moet werken is bijzonder dynamisch. Er is veel in beweging zowel lokaal, regionaal als landelijk. Zo is er sprake van een forse decentralisatie van taken van het Rijk naar de lokale overheid, een toenemende complexiteit van projecten, ingewikkelde fiscale regelingen, een groeiende ketenverantwoordelijkheid, toenemende claimbereidheid van partijen, maar ook het door de gemeente Houten zelf onderbrengen van taken in samenwerkingsvormen met andere gemeenten. Door bovenstaande ontwikkelingen neemt de noodzaak tot het managen van risico’s verder toe. Een goede beheersing van risico’s vergroot de grip op de organisatie en geeft extra mogelijkheden om adequaat te sturen. Het bestaande instrumentarium richt zich voornamelijk op het in kaart brengen van financiële risico’s. Risicomanagement is echter veel breder. Daarom is doorontwikkeling en verankering in de organisatie van risicomanagement noodzakelijk. Ook de accountant en de Audit- en Rekeningcommissie hebben eerder hier al aandacht voor gevraagd.

In november 2013 is door de raad de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Grondexploitaties vastgesteld. In navolging hierop wordt met deze voorliggende nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Algemene Dienst
ook invulling gegeven aan de noodzaak van de doorontwikkeling van het instrumentarium voor risico’s die de Algemene Dienst aangaan.

Dit onderwerp wordt tijdens het rondetafelgesprek behandeld door Jan Rinkel. Indien het onderwerp in de debatraad komt zal Marcel Dagniaux het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

FINANCIELE VERORDENING EX ARTIKEL 212 GEMEENTEWET

Op 24 mei 2011 heeft de raad voor het laatst de financiële verordening vastgesteld. Vanwege veranderde wetgeving en beleidsmatige ontwikkelingen is de financiële verordening aangepast en dient deze opnieuw te worden vastgesteld. Hierbij is gebruik gemaakt van de modelverordening van de VNG.

Dit onderwerp wordt tijdens het rondetafelgesprek behandeld door Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

COLLECTIEVE ZORGVERZEKERING MINIMA (CZM)

Momenteel kent Houten een collectieve zorgverzekering voor mensen met een inkomen tot 110% van het sociaal minimum. Minima maken over het algemeen meer gebruik van zorg. Zij hebben echter niet altijd voldoende middelen om die zorg te kunnen betalen. Enerzijds kan dit leiden tot het ontstaan van schulden op het moment dat iemand wel gebruik maakt van zorg maar hier eigenlijk geen geld voor heeft. Anderzijds kan deze situatie ook leiden tot zorgmijding en daarmee mogelijk tot een verslechtering van iemands gezondheid. Dit kan weer leiden tot andere problemen (zoals een afname van de mobiliteit, niet kunnen werken), die een belemmering kunnen vormen om mee te doen in de samenleving. Het doel van de collectieve ziektekostenverzekering voor minima is om de toegang tot betaalbare zorg voor deze groep te waarborgen, zodat deze mensen een beroep kunnen doen op de zorg die zij nodig hebben. De gemeente Houten heeft voor deze collectieve zorgverzekering een overeenkomst met zorgverzekeraar Agis. Verzekerden kunnen gebruik maken van een collectiviteitskorting op de maandelijkse premie. Daarnaast verstrekt de gemeente een tegemoetkoming in de premie van de verzekering van € 16,40 per maand per polis. Naar aanleiding van de constatering dat de huidige collectieve zorgverzekering niet meer marktconform is, is in Lekstroomverband afgesproken om een nieu we collectieve ziektekostenverzekering af te sluiten en de huidige polis per 1 januari op te zeggen.

Een andere aanleiding voor dit voorstel is de afschaffing eerder dit jaar van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) en de Regeling Compensatie Eigen Risico zorgverzekeringswet (CER). Op grond van deze landelijke regelingen werden chronisch zieken en gehandicapten gecompenseerd voor hogere zorgkosten. Met de afschaffing van de Wtcg en CER krijgen gemeenten de bevoegdheid om een nieuwe regeling voor chronisch zieken en gehandicapten te organiseren. Het Rijk stelt hiervoor via het gemeentefonds middelen beschikbaar (ter hoogte van 1/3 van het oorspronkelijke Rijksbudget).

DELEGATIEBESLUITEN

De raad heeft een aantal bevoegdheden overgedragen aan het college. De desbetreffende delegatiebesluiten zijn opgenomen in een overzicht van overgedragen bevoegdheden dat hoort bij het Algemene delegatiebesluit van de gemeente Houten. Voorgesteld wordt het overzicht aan te passen in verband met het volgende:

• De raad heeft in 2011 de bevoegdheid om zienswijzen te geven op de jaarstukken van de gemeenschappelijke regelingen gedelegeerd aan het college. Om als raad meer grip te krijgen op de gemeenschappelijke regelingen is het wenselijk deze delegatie in te trekken.
  • Het kan zijn dat in het kader van de uitvoering van een bouwplan of project op korte termijn een deel van de weg aan het openbaar verkeer moet worden onttrokken. Delegatie van de bevoegdheid om hiertoe te besluiten maakt het mogelijk om voortvarender te werk te gaan. Hieraan worden wel voorwaarden verbonden, met name in verband met het aantal noodzakelijke parkeerplaatsen. Het is gebruikelijk dat het college door de raad te nemen besluiten
    (bijvoorbeeld een ontwerpbestemmingsplan) ter inzage legt, opdat burgers zienswijzen kunnen indienen. Formeel moet de raad dit zelf doen. Door delegatie komt de bevoegdheid bij het college te liggen en kan de in de praktijk goed werkende handelwijze worden voortgezet.

Dit onderwerp wordt tijdens het rondetafelgesprek behandeld door Eef Stiekema. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Raadzaal Houten