Rondetafelgesprekken 10 januari over cultuur, onderhoud, veiligheid en afval

Op 10 januari zijn er weer rondetafelgesprekken. Op de agenda staan veel en zeer verschillende onderwerpen. Naast een burgerinitiatief voor een Dorpsdichter, de realisatie van een tweede balkon voor het Theater aan de Slinger en de visie op cultureel erfgoed wordt ook gesproken over het meerjarenonderhoudsplan van de gemeente, de kadernota Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en de gemeenschappelijke regeling Afval Verwijdering Utrecht (AVU). Tot slot is er nog een raadsinformatiebrief over Windpark Houten geagendeerd. Genoeg om over te praten!

Onder de tabel kun je samenvattingen lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en wie van de Houtense VVD het woord voert in het rondetafelgesprek en in de raadsvergadering.

De rondetafelgesprekken kunnen weer live bijgewoond worden, rondetafelgesprek 1 kan ook live gevolgd worden via Notubiz

De stukken zijn terug te lezen via deze link.

RTGDatum & TijdLocatieWieOnderwerp
  110/01 20:00uRaadszaal / Notubiz

Bibi Verbeek

Burgerinitiatief Dorpsdichter

Bibi Verbeek

Tweede balkon Theater aan de Slinger

Eef Stiekema

Raadsinformatiebrief Beslissing op bezwaar Windpark Houten

10/01 20:00u

Kamer 0.46+0.47Robert Paling

Visie Cultureel Erfgoed

Meerjarenonderhoudsplan gemeente Houten 2023-2027

Kadernota Veiligheidsregio Utrecht 2024

Robert Paling

Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Afval Verwijdering Utrecht (GR-AVU)

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergaderingen van 24 januari besproken.

Samenvatting Burgerinitiatief, Raadsinformatiebrief en Raadsvoorstellen

Burgerinitiatief Dorpsdichter

Een aantal Houtenaren, onder aanvoering van Anja Tekelenburg en Nico Croes dienen een burgerinitiatief in bij de raad voor het instellen van een dorpsdichter. De initiatiefnemers stellen dat een dorpsdichter een ontbrekende schakel in Houten is omdat deze op een relatief eenvoudige wijze, taalkunst en cultuur versterkt en verbindend kan werken in de cultuursector en daarbuiten. De meerwaarde van een dorpsdichter is o.a. actuele zaken op een andere wijze onder de aandacht brengen, troostend, verbindend, reflecterend, taalvaardigheden bevorderen en bij poëziewandelingen zet je aan tot fysieke en mentale gezondheid.

De initiatiefnemers stellen voor iedere twee jaar een dorpsdichter te kiezen en een vergoeding te geven van €6.000 per jaar.

VVD raadslid Bibi Verbeek is woordvoerder bij dit onderwerp.

Tweede balkon Theater aan de Slinger

De grote theaterzaal van Aan de Slinger heeft onvoldoende stoelcapaciteit. Aan de Slinger wil het (Houtense) publiek aan zich blijven binden en meer zaalcapaciteit realiseren om aan de vraag van de Houtense culturele organisaties, het theaterpubliek en de zakelijke (verhuur)markt te kunnen voldoen. Aan de Slinger wil daarom een tweede balkon realiseren en de zaalcapaciteit van de grote zaal met 90 extra stoelen vergroten. De gemeente stelt voor de realisatie een krediet beschikbaar dat via een verlaging van de jaarlijkse subsidie wordt verrekend met het theater.

De verbouwing zal naar verwachting plaatsvinden in de zomer 2023 en zomer 2024. Hierdoor voldoet de zaal weer aan de vraag van het publiek voor zowel professionele als Houtense programmering.

VVD raadslid Bibi Verbeek is woordvoerder bij dit onderwerp.

Raadsinformatiebrief Beslissing op bezwaar Windpark Houten

Het college heeft op 13 december 2022 een nieuwe beslissing op bezwaar genomen over het verzoek van Eneco om de maatwerkvoorschriften voor geluid te wijzigen. Als onderdeel van dat besluit heeft het college een Besluit Maatwerkvoorschriften Geluid 2022 vastgesteld met geluidsnormen voor Windpark Houten van 45 dB Lden en 39 dB Lnight. Hoewel het college met dit besluit afwijkt van de wens van een meerderheid van uw raad, geeft het college aan dat een norm van 45 dB Lden/39 dB Lnight nog steeds passend is voor Windpark Houten. Daarin ziet het college de balans tussen “beschermen” en “benutten” op deze locatie. Polis meegewogen dat de productie ook bij deze norm fors toeneemt ten opzichte van de situatie van de afgelopen jaren.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.

Visie Cultureel Erfgoed

De huidige Houtense visie op cultureel erfgoed is gebaseerd op de visie Gekoesterd Erfgoed uit 2004. Deze moet worden geactualiseerd. Daarom is er in 2021 en 2022 een participatietraject geweest op basis waarvan een nieuwe Visie cultureel erfgoed voor de gemeente Houten is opgesteld. Voor deze visie zijn de inwoners van Houten geconsulteerd, is de Raad betrokken en is er samengewerkt met een klankbordgroep die bestaat uit vertegenwoordigers van organisaties uit de gehele gemeente die betrokken zijn bij cultuurhistorie. Dit raadsvoorstel volgt op de ambitie die in het Collegeprogramma is opgenomen om een Visie op cultureel erfgoed vast te stellen, waarbij de basis op orde wordt gebracht. Daarnaast zijn de ambities voor een Houtens Museum en het revolverend fonds meegenomen in de visie als Plusprojecten.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD raadslid Bibi Verbeek het woord bij dit onderwerp.

Meerjarenonderhoudsplan gemeente Houten 2023-2027

Er is een Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Gemeente Houten 2023-2027 opgesteld met de planning voor het noodzakelijke grootonderhoud en vervanging in de komende 5 jaar van verschillende gemeentelijke eigendommen in de openbare ruimte. Het gaat om de verhardingen, verkeersregelinstallaties, civieltechnische kunstwerken (zoals bruggen en tunnels), bomen, grasvelden, vaste planten, bosplantsoenen, speelvoorzieningen, straatmeubilair en de bebording.

Het MJOP 2023-2027 geeft inzicht en informatie om planmatig te sturen op het onderhoud en vervanging, de ontwikkeling van de reserves hiervoor én de capaciteitsplanning van de organisatie. Een belangrijke opgave is het binnen 5 jaar naar een minimum terugbrengen van de (huidige ca. 13%) verharding met een wettelijk niet toegestaan te laag (D-) niveau.

Om de financiële systematiek voortaan in lijn te brengen met de voorschriften vanuit het vernieuwde Besluit Begroting en Verantwoording en de door de raad vastgestelde kaders voor investeren en afschrijven, worden met ingang van dit MJOP 2023-2027 investeringen met maatschappelijk nut groter dan € 250.000 geactiveerd. Dat betekent dat deze gedurende de levensduur worden afgeschreven en dat rente wordt toegerekend (vergelijkbaar met een hypotheek/lening met aflossing en rente). De rente en afschrijving samen worden kapitaallasten genoemd. De financiële dekking van het MJOP 2023-2027 past binnen de kaders van de Meerjarenbegroting.

Het MJOP 2023-2027 en de dekking daarvan worden nu aan de raad voorgelegd ter vaststelling.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD raadslid Jan Rinkel het woord bij dit onderwerp.

Kadernota Veiligheidsregio Utrecht 2024

De voorliggende kadernota heeft betrekking op het eerste jaar van de nieuwe beleidsperiode 2024-2027. Voor de periode vanaf 2024 wordt de gewenste beleidsontwikkeling opgenomen in de Bestuursagenda VRU 2024-2027. Het regionale risicoprofiel vormt de basis voor de bestuursagenda. Op dit moment worden de reacties van de raden op de eerste versie van het regionale risicoprofiel verzameld en wordt inbreng gevraagd op het te voeren beleid voor de komende beleidsperiode. De bestuurlijke bespreking en besluitvorming hierover vindt plaats in de eerste helft van 2023.

De bestuursagenda voor de beleidsperiode 2024-2027 wordt in maart 2023 voor de eerste keer behandeld in het algemeen bestuur. Daarna worden de gemeenteraden in de gelegenheid gesteld om te reageren, zodat deze reacties kunnen worden meegenomen in de definitieve besluitvorming in juli 2023. Eventuele voorstellen voor nieuw of gewijzigd beleid die daaruit voortvloeien zullen op dat moment worden verwerkt in de ontwerp-begroting VRU 2024. Deze ontwerp-begroting wordt gelijktijdig met de bestuursagenda voor een zienswijze aan de gemeenteraden voorgelegd. De voorliggende kadernota bevat dan ook geen wijzigingen van de gemeentelijke bijdrage. Er is alleen een actualisatie van de ijkpuntscores en de reguliere loon- en prijsaanpassing. Op basis van die ijkpuntscores worden de bijdragen voor alle gemeenten bepaald voor het onderdeel Brandweer en Rampenbestrijding.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord bij dit onderwerp.

Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Afval Verwijdering Utrecht (GR-AVU)

De gemeente Houten is sinds 1985 lid van de Gemeenschappelijke Regeling Afval Verwijdering Utrecht (GR-AVU). De AVU regelt de verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen voor alle gemeenten in de provincie Utrecht. De AVU heeft geen beleidstaken maar uitsluitende het contractenbeheer op het gebied van afvalverwerking en –inzameling overgedragen gekregen van de deelnemende gemeenten.

De GR-AVU is voor het laatst gewijzigd in 2018. Deze moet worden aangepast omdat de Wet gemeenschappelijke regelingen op 1 juli 2022 is gewijzigd. Daarnaast moeten de uittreding van de gemeente Vijfheerenlanden op 1 januari 2021, de invoering van het arbeidscontract voor ambtenaren per 1 januari 2021 en de bepalingen uit Wet Open Overheid die op 1 mei 2022 in werking is getreden, nog in de GR-AVU worden opgenomen. De AVU heeft een ontwerp-wijzigingsbesluit gestuurd waarin dit wordt geregeld.

Dankzij de voorgestelde wijzigingen, krijgen gemeenten meer tijd voor de besluitvorming over de ontwerpbegroting van de AVU en staat nu in de regeling zelf wanneer de raad moet worden geïnformeerd en om een zienswijze moet worden gevraagd. Omdat het college hecht aan meer participatie bij gemeenschappelijke regelingen, stelt zij voor om een zienswijze in te brengen waarmee de AVU wordt opgeroepen actief te zoeken hoe zij inwoners kunnen betrekken bij hun beleid.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord bij dit onderwerp.