Rondetafelgesprek 17 januari over de Subsidieregeling Energiecompensatie Houten

Dinsdag 17 januari is er een rondetafelgesprek over de Subsidieregeling Energiecompensatie Houten. Deze subsidieregeling is bedoeld om verenigingen en instellingen die het hoofd niet boven water kunnen houden vanwege de fors gestegen energiekosten tegemoet te komen.

Het rondetafelgesprek kan bijgewoond worden in het gemeentehuis, maar ook live online gevolgd worden via Notubiz

RTGTijdLocatieWieOnderwerp

20:00u

Raadszaal / Notubiz

Jan Rinkel

Subsidieregeling Energiecompensatie gemeente Houten

Vragen of opmerkingen over dit raadsvoorstel of over andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. In de gemeenteraadsvergadering van 24 januari wordt gedebatteerd en besloten over dit raadsvoorstel.

Samenvatting Raadsvoorstel

Subsidieregeling Energiecompensatie gemeente Houten

Maatschappelijke organisaties in de gemeente Houten hebben continuïteitsproblemen als gevolg van de gestegen energiekosten. Het Rijk heeft gemeenten voor de langere termijn structureel extra middelen toegezegd om publieke en maatschappelijke voorzieningen te compenseren voor hoge kosten. De details van en de bestedingsplannen voor deze extra middelen worden de komende maanden uitgewerkt. Daar kunnen de maatschappelijke organisaties in Houten niet op wachten.

Ter overbrugging van deze periode is de Subsidieregeling Energiecompensatie Houten opgesteld. Hierdoor kunnen maatschappelijkeorganisaties tot 1 februari, ten behoeve van de eerste 6 maanden van 2023 subsidie aanvragen voor (een deel van) hun extra gestegen energiekosten.

In de tussentijd zal gewerkt worden aan de beleidsmatige uitgangspunten voor de besteding van de extra Rijkmiddelen. Dit vraagt om een integrale aanpak waarbij de stijgende kosten voor energie, huur en overige zaken in samenhang met elkaar worden benaderd. De raad zal hierover middels een aparte raadsinformatiebrief en mogelijk aanvullend raadsvoorstel worden geïnformeerd.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp.