Veel verschillende onderwerpen in de rondetafel van 21 februari a.s.

De rondetafelgesprekken gaan over veel verschillende onderwerpen: een burgerinitiatief Dorpsdichter, begroting GGD regio Utrecht, het regionaal archief , Lokale Inkomensregelingen, de Gemeenschappelijke Regeling Werk en Inkomen Lekstroom en een Raadsinformatiebrief over Jeugdhulp (-vervoer), Wmo (regiotaxi) en Leerlingenvervoer in Houten.

Onder de tabel kun je samenvattingen lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en wie van de Houtense VVD het woord voert in het rondetafelgesprek en in de raadsvergadering.

De rondetafelgesprekken kunnen weer live bijgewoond worden, rondetafelgesprek 1 kan ook live gevolgd worden via Notubiz

De stukken zijn terug te lezen via deze link.

RTGDatum & TijdLocatieWieOnderwerp
  121/02 20:00uRaadszaal / Notubiz

Bibi Verbeek

Burgerinitiatief Dorpsdichter

Bibi Verbeek

Begrotingswijziging 2023-1 en Kaderbrief 2024 GGDrU

221/02 20:00uKamer 0.46+0.47

Ontwerp Kadernota 2024 Regionaal Archief Zuid-Utrecht

Herijking lokale inkomensregelingen

Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Werk en Inkomen Lekstroom

Jan Rinkel

Raadsinformatiebrief wijzigingsbesluit Jeugdhulp (-vervoer), Wmo (regiotaxi), Leerlingenvervoer Houten 2023

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergaderingen van 14 maart besproken.

Samenvatting Burgerinitiatief, Raadsvoorstellen en Raadsinformatiebrief

Burgerinitiatief Dorpsdichter

Eerder dienden een aantal Houtenaren, onder aanvoering van Anja Tekelenburg en Nico Croes  een burgerinitiatief in bij de raad voor het instellen van een dorpsdichter. De initiatiefnemers stelden dat een dorpsdichter een ontbrekende schakel in Houten is omdat deze op een relatief eenvoudige wijze, taalkunst en cultuur versterkt en verbindend kan werken in de cultuursector en daarbuiten. De meerwaarde van een dorpsdichter is o.a. actuele zaken op een andere wijze onder de aandacht brengen, troostend, verbindend, reflecterend, taalvaardigheden bevorderen en bij poëziewandelingen zet je aan tot fysieke en mentale gezondheid. De initiatiefnemers gaven aan voor iedere twee jaar een dorpsdichter te willen kiezen en deze een vergoeding te geven van €6.000 per jaar.

Het college adviseert de raad om, hoewel het burgerinitiatief heel sympathiek is, en het College participatie hoog in het vaandel heeft staan, niet over te gaan op het aanstellen van een geformaliseerde Houtense Dorpsdichter of een team van Dorpsdichters. De reden daarvoor ligt in de Houtense visie op cultuur en aanpak van culturele initiatieven.

VVD raadslid Bibi Verbeek is woordvoerder bij dit onderwerp.

Begrotingswijziging 2023-1 en Kaderbrief 2024 GGDrU

Eerder is besloten te stoppen met de ontwikkeling van het GGiD. Tijdens de vergadering van het algemeen bestuur van GGDrU (de gemeentelijke gezondheidsdienst van de gemeenten in de regio Utrecht) op 7 december 2022 heeft het bestuur besloten om de financiële gevolgen hiervan te verwerken in een begrotingswijziging. De gemeenteraad mag haar mening over deze begrotingswijziging geven: een zogenaamde zienswijze. Er wordt voorgesteld om een zienswijze in te dienen vanwege financieel-technische vragen en vanwege vragen over de inhoud van de begroting.

Daarnaast wordt ook de Kaderbrief 2024 besproken, hierin staat wat de GGDrU volgend jaar wil bereiken en wat dit gaat kosten. Ook hier heeft de gemeenteraad de gelegenheid om haar mening te geven..

VVD commissielid Mathieu Cox is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord bij dit onderwerp.

Ontwerp Kadernota 2024 Regionaal Archief Zuid-Utrecht

Het Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU) is een gemeenschappelijke regeling (GR) van de gemeenten Bunnik, Houten, Utrechtse Heuvelrug, Rhenen, Vijfheerenlanden en Wijk bij Duurstede.

Het RAZU beheert de overgebrachte archieven van de deelnemende gemeenten en hun rechtsvoorgangers. Daarnaast beheert het RAZU particuliere archieven van personen, families, kerken, bedrijven, verenigingen en stichtingen die banden hebben met de regio.

Het bestuur van RAZU heeft een Kadernota opgesteld en vraagt haar mening (zienswijze) hierover aan de gemeenteraden van eerder genoemde gemeenten.

Herijking lokale inkomensregelingen

Op advies van de rekenkamer is er een onderzoek naar de lokale inkomensregelingen gedaan. In dit onderzoek zijn onder andere een aantal scenario’s doorberekend.

In de eerste plaats wordt voorgesteld om het budget voor volwassenen op de U-pas te verhogen. Dit scenario wordt budgetneutraal doorgevoerd, waarmee het budget voor kinderen afneemt naar € 100. Deze afname doet meer recht het karakter van de U-pas voor kinderen, omdat er een breed en uitgebalanceerd kindpakket is via stichting Leergeld en het Jeugdfonds Sport en Cultuur. De gebruikswijze van de U-pas komt met deze wijziging op deze manier meer in balans en het beschikbare budget voor kinderen blijft feitelijk gelijk.

In de tweede plaats wordt voorgesteld om de inkomensgrens van de U-pas te verhogen naar 120% van het wettelijk sociaal minimum, dit om volwassen – en kinderparticipatie te bevorderen. Op dit moment geldt een inkomensgrens van 110%. Met de verhoging komen meer inwoners in aanmerking voor de regeling van de U-pas. In totaal zorgt dit voor €27.000 meer kosten. Deze kosten vallen binnen de begroting van het minimabeleid. Het verhogen van alle inkomensregelingen naar een inkomensgrens van 120% wordt niet voorgesteld omdat er dan sprake gaat zijn van armoedeval. Meer mensen zullen er dan last van hebben dat ze geen recht meer op een regeling hebben als ze meer gaan verdienen.

De verwachting is dat bovenstaande wijzigingen per 1 juli 2023 ingevoerd worden.

Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Werk en Inkomen Lekstroom

De Gemeenschappelijke Regeling Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) voert sinds 2013 de Participatiewet uit voor de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik en Nieuwegein. Dit vond de eerste jaren van het bestaan van WIL plaats in haar vestiging in Nieuwegein. Sinds 2019 is een deel van de taken op het gebied van re-integratie en participatie bij de gemeenten in lokale werkteams ondergebracht. WIL levert het grootste deel van de medewerkers voor deze lokale werkteams. De aansturing gebeurt door een leidinggevende van de betreffende gemeenten.

De colleges van de gemeenten geven met jaarplannen focus en prioriteiten mee aan de lokale werkteams. De manier waarop deze lokale werkteams werken is in 2021 geëvalueerd en vervolgens is besloten de nieuwe werkwijze te formaliseren en op te nemen in de gemeenschappelijke regeling. Dit voorstel gaat over de formalisering van de gemeentelijke besluitvorming in de Gemeenschappelijke regeling WIL.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.

Jaarlijks worden de kosten voor Jeugdhulp, Wmo, Wmo-regiotaxi (regiotaxi), Leerlingenvervoer voor de start van het kalenderjaar aangepast vanwege inflatie. Voor de verschillende regelingen gelden verschillende indexen. De verankering voor het hanteren van deze indexen ligt voor Jeugdhulp (inclusief Jeugdhulpvervoer) en Wmo (inclusief Wmo-regiotaxi) in de integrale verordening jeugdhulp & Wmo. Voor Leerlingenvervoer is deze verankerd is het Financieel Kader 2023-2026 van de gemeente Houten en het lopende contract met de aanbieder van Leerlingenvervoer.

Het college van de gemeente Houten heeft op 20 december 2022 de definitieve tarieven Jeugdhulp (-vervoer), Wmo (-regiotaxi), Leerlingenvervoer voor het kalenderjaar 2023 vastgesteld op grond van de verordening. Het college is kon niet anders dan deze stevige tariefbijstellingen door te voeren gezien de explosief gestegen brandstofprijzen, de inflatie en de druk op de lonen door het toenemende personeelstekort.

Het college moest voor 1 januari 2023 de tarieven voor deze producten verwerken in het financiële besluit. Met het vaststellen van deze tarieven nam het college van B&W een besluit met een verwachte structurele effect  an gemiddeld €350.000 op jaarbasis. Dit effect zal meegenomen worden in de eerste Bestuursrapportage 2023.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp.