Raadsvergadering 14 maart over lokale inkomensregelingen en meer

Dinsdag 14 maart is de volgende gemeenteraadsvergadering. Er wordt gedebatteerd over de inkomensondersteunende regelingen van de gemeente. Het college heeft deze bekeken en komt met een aantal voorstellen om deze te verbeteren.

Naast dit onderwerp heeft een aantal partijen aangegeven dat ze met een motie komt over de geplande 4e aanvliegroute voor Schiphol. Dit ondanks dat allerminst zeker is of deze aanvliegroute boven Houten komt te liggen, nog niet duidelijk is wat de vlieghoogte dan is, de Rijksoverheid nog twee tot drie jaar werkt aan het onderzoek hoe deze aanvliegroute er uit komt te zien en de gemeente en provincie al betrokken worden in de gesprekken hierover. Dit onderwerp wordt naar alle waarschijnlijkheid dinsdag bij het vaststellen van de agenda toegevoegd.

De gemeenteraadsvergadering begint dinsdag om 20:00 uur met het installeren van dhr. van der Pauw als interim raadsadviseur en plaatsvervangend griffier.

Na het vragenhalfuurtje wordt zoals gezegd gedebatteerd over de lokale inkomensregelingen. Hierin stelt het college voor om het budget voor de U-pas voor volwassenen te verhogen en dat voor kinderen te verlagen. Dit lijkt misschien wat vreemd, omdat het voor kinderen natuurlijk net zo belangrijk is om mee te doen aan sportieve, culturele en recreatieve activiteiten. Het is alleen zo dat voor kinderen in andere potjes meer dan voldoende geld beschikbaar is om dit te ondersteunen. Op deze manier kan, zonder dat het ten koste gaat van het ondersteunen van activiteiten voor kinderen, het budget voor volwassenen worden verhoogd. Dit is belangrijk omdat met de U-pas sociale uitsluiting wordt voorkomen, actief gewerkt wordt aan kansengelijkheid en de fysieke en mentale gezondheid van inwoners met een minimuminkomen bevorderd wordt.

Daarnaast wordt ook voorgesteld om de inkomensgrens te verhogen. Nu kunnen mensen die 110% van het wettelijk sociaal minimum verdienen gebruikmaken van de U-pas, in het voorstel wordt voorgesteld dit te verhogen naar 120%. Op deze manier kunnen meer mensen van de regeling gebruik maken.

Na de schorsing volgt de besluitvormende raad. Naast bovenstaande onderwerpen  wordt daar ook een besluit genomen over onderwerpen waarvan de gemeenteraad al heeft aangegeven dat er geen debat meer nodig is. Dat betekent in de regel dat alle partijen voor deze raadsvoorstellen stemmen.

De raadsvoorstellen en achterliggende documenten zijn hier te vinden. Je kunt de raadsvergadering bezoeken in het gemeentehuis of live online bekijken via Notubiz.

1. Opening
  2. Benoeming interim raadsadviseur/plv. griffier