Rondetafelgesprekken dinsdag 6 juni over het woonbeleid, WIL, VRU, GGDrU en meer…

De rondetafelgesprekken van 6 juni gaan voor een groot gedeelte over de zogenaamde Gemeenschappelijke Regeling waar de gemeente aan deelneemt. Dat klinkt misschien wat vaag, maar het zijn erg belangrijke taken die in samenwerking met andere gemeenten worden gedaan. In dit geval gaat het om Werk en Inkomen, Veiligheid en gezondheid. Behalve deze onderwerpen wordt ook gesproken over het woonbeleid van de gemeente (de huisvestingsverordening) en wordt een rapport van de Rekenkamer besproken over hoe belangrijke ontwikkelingen in Houten het best gevolgd kunnen worden.

Onder de tabel kun je samenvattingen lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en wie van de Houtense VVD het woord voert in het rondetafelgesprek en in de raadsvergadering.

De rondetafelgesprekken kunnen weer live bijgewoond worden, rondetafelgesprek 1 kan ook live gevolgd worden via Notubiz

De stukken zijn terug te lezen via deze link.

RTGDatum & TijdLocatieWieOnderwerp
  106/06 20:00uRaadszaal / Notubiz

Robert Paling

Financiële stukken VRU

Robert Paling

Huisvestingsverordening 2023

206/06 20:00uKamer 0.46+0.47

Begroting Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) 2024 en jaarverslag WIL 2022

Mathieu Cox

Begroting 2024 GGD regio Utrecht (GGDrU)

Raadsvoorstel rekenkamer memorandum indicatoren

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergaderingen van 20 juni besproken.

Samenvatting Raadsvoorstellen

Financiële stukken VRU

De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) heeft 2022 afgesloten met een positief resultaat van €0,7 miljoen. Dit komt vooral doordat er taken in 2022 niet zijn uitgevoerd en doorschuiven naar 2023. De VRU stelt daarom voor het budget ook door te schuiven naar 2023.

Het algemeen bestuur van de VRU weet dat de financiële positie van gemeenten moeilijk is, en daarom wordt geen extra geld gevraagd voor de begroting van 2024. Er is wel een stijging, maar dit is alleen vanwege gestegen prijzen en lonen.

Eerder was voor 2024 een stijging van de gemeentelijke bijdrage voorzien van ruim €1 miljoen om weggevallen opbrengsten uit het openbaar meldsysteem (OMS) op te vangen. Verschillende gemeenten (waaronder gemeente Houten) hebben de VRU gevraagd om binnen de bestaande begroting te zoeken naar mogelijkheden om een stijging van de gemeentelijke bijdrage te voorkomen en dit is gelukt door te bezuinigen.

De ontwerpjaarstukken en de ontwerpbegroting/geactualiseerde begroting geven geen aanleiding voor het indienen van zienswijzen.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder bij dit onderwerp tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord.

Huisvestingsverordening 2023

Per 1 juli 2023 vervalt de huidige huisvestingsverordening automatisch omdat deze dan vier jaar oud is. De verordening vormt een belangrijke basis voor ons woonbeleid en daarom is deze nieuwe verordening nodig. De structuur van de huidige verordening stamt uit 2015 en is meerdere malen aangepast en uitgebreid met nieuwe regelingen. De leesbaarheid en begrijpelijkheid zijn hierdoor sterk afgenomen. De nieuwe verordening is daarom opnieuw opgebouwd en verbeterd voor wat betreft structuur, waarbij wel het huidige beleid grotendeels behouden is.

Omdat naar verwachting later dit jaar de Huisvestingswet wordt vernieuwd, kan daarna een raadsvoorstel in procedure worden gebracht om grotere beleidswijzigingen door te voeren in de verordening. Met deze voorliggende verordening wordt de basis op orde gebracht en wordt ruimte gemaakt om in de toekomst nieuwe elementen toe te voegen.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder bij dit onderwerp tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD raadslid Bibi Verbeek het woord.

Begroting Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) 2024 en jaarverslag WIL 2022

WIL (Werk en Inkomen Lekstroom) dient jaarlijks bij de vier deelnemende gemeenten haar begroting in. In de begroting 2024 zit een lichte financiële stijging. Dat betekent dat er meer geld van de gemeente Houten wordt gevraagd dan eerder begroot in de meerjarenbegroting.

De financiële stijging in de begroting 2024 van WIL heeft te maken met twee ontwikkelingen die plaatsvonden in 2023. Dit betreft:

1. de verhoging van uitkeringen met 10% (dit heeft geen invloed op gemeentebegroting omdat de gemeente hiervoor ook meer geld van het Rijk krijgt);
  2. de hoge indexaties waarmee WIL te maken heeft vanwege inflatie en loonkosten (deze hebben wel invloed op de gemeentebegroting).

Het college stelt de raad voor om een zienswijze in te dienen overde wens van de Houtense gemeenteraad om in de begroting en jaarverslag 2025 op te nemen:

• welke bijdrage wordt geleverd aan maatschappelijke doelstellingen;
  • een vertaling van deze doelstellingen naar kritische prestatie-indicatoren;
  • op welke wijze een afwijkende score op deze kritische prestatie-indicatoren vertaald wordt naar een aanpassing van de dienstverlening.

VVD commissielid Mathieu Cox is woordvoerder bij dit onderwerp tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord.

Begroting 2024 GGD regio Utrecht (GGDrU)

De Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU) presenteert de (ontwerp)begroting voor 2024. Hierin blijkt een forse en structurele lastenverzwaring te zijn opgenomen.

De raad wordt voorgesteld een zienswijze in te dienen over deze begroting. In de concept zienswijze staat een verzoek tot het onderzoeken van mogelijkheden om deze lasten te beperken; een verzoek aan de GGDrU om openheid te bieden over financiële risico’s en daarnaast om vooruit te kijken en gemeenten tijdig mee te nemen hierin, zodat er tijd is voor het volgen van het juiste besluitvormingsproces en tot slot een verzoek om in te zetten op een flexibele organisatie.

Raadsvoorstel rekenkamer memorandum indicatoren

De rekenkamer heeft op basis van een interactief proces adviezen gegeven over de vorm voor een proces waarmee raad en college het gesprek over de voortgang van belangrijke ontwikkelingen voor Houten goed kunnen voeren.

De rekenkamer adviseert om daar momenten voor te plannen die niet samenvallen met de bespreking van de reguliere Planning & Control cyclus. Daarnaast adviseert de rekenkamer om focus aan te brengen op de te bespreken onderwerpen door die te beperken tot maximaal vijf. De rekenkamer adviseert verder om voor de periodieke bespreking van die vijf onderwerpen per onderwerp een vaste set van effect- en prestatie-indicatoren vast te stellen.

VVD commissielid Mathieu Cox is woordvoerder bij dit onderwerp tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD raadslid Jan Rinkel het woord.