Volle agenda rondetafelgesprekken op 31 oktober en 2 november

Dinsdag 31 oktober en donderdag 2 november zijn er weer rondetafelgesprekken in de gemeenteraad van Houten. Het is weer een volle agenda verdeeld over drie rondetafelgesprekken: er wordt gesproken over bezuinigingen, veiligheid, hoe De Polders op termijn aardgasvrij gemaakt kan worden, de Lekdijk en afvalinzameling.

Onder de tabel kun je samenvattingen lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en wie van de Houtense VVD het woord voert in het rondetafelgesprek en in de raadsvergadering.

De rondetafelgesprekken kunnen live bijgewoond worden, rondetafelgesprek 1 op dinsdag en donderdag kan ook live gevolgd worden via Notubiz

De stukken zijn terug te lezen via deze link.

RTGDatum & TijdLocatieWieOnderwerp
  131/10 19:00uRaadszaal / Notubiz

Jan Rinkel

Rekenkamerrapport sociale en maatschappelijke voorwaarden in overeenkomsten

Mathieu Cox

Raadsvoorstel Tweede bestuursrapportage 2023

Mathieu Cox

Raadsvoorstel Begroting 2024

Raadsvoorstel Ronde van Houten

102/11 20:00uRaadszaal / Notubiz

Jan Rinkel

Raadsvoorstel Wegverbreding, weginrichting en inlaatsluis Sterke Veilige Lekdijk

Raadsvoorstel Beheerplan Inzamelmiddelen Afval

Raadsvoorstel Gestegen kosten maatschappelijke organisaties

02/11 20:00u

Kamer 0.46+0.47Eef Stiekema

Raadsvoorstel Integraal Veiligheidsprogramma 2024-2027

Eef Stiekema

Raadsvoorstel De Polders op weg naar aardgasvrij

Eef Stiekema

Raadsvoorstel Verordening Nadeelcompensatie

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergaderingen van 7 en 9 november besproken.

Samenvatting Raadsvoorstellen

Raadsvoorstel Memorandum rekenkamer Sociale en maatschappelijke voorwaarden in overeenkomsten

De rekenkamer heeft een onderzoek uitgevoerd naar de sociale en maatschappelijke voorwaarden die de gemeente Houten in overeenkomsten wenst op te nemen. Vervolgens heeft de rekenkamer op basis van een steekproef gekeken of die voorwaarden ook in overeenkomsten worden opgenomen en of de gemeente toeziet op naleving van dergelijke voorwaarden.

In een vijftal dossiers heeft de rekenkamer een verdiepend onderzoek uitgevoerd en heeft de rekenkamer gekeken of nakoming van de afgesproken voorwaarden gewaarborgd was en of bij verzuim van de contractspartij nakoming is gerealiseerd. Op basis van dat onderzoek adviseert de rekenkamer de raad het college te vragen om op korte termijn een vijftal acties uit te voeren.

Voor de VVD is Jan Rinkel woordvoerder bij dit onderwerp in het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert Eef Stiekema het woord.

Raadsvoorstel Tweede bestuursrapportage 2023

In de Financiële verordening (ex artikel 212 Gemeentewet) is vastgelegd dat de raad door middel van bestuursrapportages over de voortgang van het voorgenomen beleid en de budgetten wordt geïnformeerd. Deze bestuursrapportage heeft een nieuwe lay-out waarbij wordt gestreefd naar een compacte, goed leesbare rapportage met een hoge informatiewaarde voor de raad.

Het effect van deze Tweede bestuursrapportage 2023 is € 3,3 miljoen positief. Met de andere inmiddels vastgestelde raadsbesluiten wordt het actuele begrotingssaldo 2023 hierdoor € 0,7 miljoen positief.

Voor de VVD is Mathieu Cox woordvoerder bij dit onderwerp in het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert Eef Stiekema het woord.

Raadsvoorstel Begroting 2024

De Begroting 2024 is het vervolg op de Perspectiefnota 2024 en daarmee de 2e stap in de planning en control cyclus van de gemeente Houten. In de begroting worden de financiële uitgangspunten uit de Perspectiefnota verwerkt en wordt een aantal concrete voorstellen gedaan om te komen tot een structureel sluitende begroting voor begrotingsjaar 2024.

Met het bijgevoegde raadsvoorstel stelt de raad de begroting 2024 vast, inclusief de vervangingsinvesteringen en de mutaties in de reserves. Ook neemt de raad kennis van het meerjarenperspectief 2025-2027. Op basis van het huidige voorstel van college aan de raad, is sprake van een structureel sluitende begroting voor 2024 en een negatief beeld vanaf 2025. Met de aanpak van de Ronde van Houten gaan we verder in op de werkwijze om de jaren vanaf 2025 ook sluitend te krijgen. Hierover besluit de raad met een separaat voorstel.

Raadsvoorstel Ronde van Houten

Met het collegeprogramma 2022 – 2026 ‘Samen met inwoners bouwen aan een toekomstbestendig Houten’ streeft het college naar open, integer en betrouwbaar bestuur. De ideeën vanuit inwoners, bedrijven en (maatschappelijke) organisaties zullen in grote mate leidend zijn voor het handelen. Het collegeprogramma 2022 – 2026 gaat ook in op de pittige financiële situatie van gemeenten. Dat gaat aan de gemeente Houten ook niet voorbij. In het collegeprogramma staat beschreven dat inwoners, maatschappelijke. organisaties en ondernemers worden betrokken bij eventuele bezuinigingen.

De meerjarenbegroting van de gemeente Houten laat een tekort zien. Dit projectplan beschrijft hoe we de komende periode samen met de inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers in gesprek gaan over een toekomstbestendige begroting. Dit plan gaat over het tekort van de jaren 2025, 2026 en verder. In de begroting zijn voor 2024, die los van dit voorstel door de gemeenteraad wordt behandeld, bezuinigingsvoorstellen verwerkt met een zo beperkt mogelijk maatschappelijk effect. Deze tweede fase van de bezuinigingen, vanaf 2025, zal naar verwachting gepaard gaan met maatregelen met een groter tot mogelijk zelfs groot maatschappelijk effect. Het doel van het betrekken van inwoners en organisaties is een zo maximaal mogelijk gedragen en in balans zijnde begroting voor de gemeente Houten.

Tijdens ‘Ronde van Houten: het Houtens gesprek over een toekomstbestendige begroting’ gaan we met de samenleving de thema’s verkennen en de hieraan gekoppelde maatregelen uitwerken. In de maanden na de zomer van 2023 bereiden we het traject voor, waar dit projectplan onderdeel van is, zodat we tegen eind 2023 van start kunnen. De maatregelen krijgen vervolgens een plek in de perspectiefnota 2025 en daarna in de begroting 2025.

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) heeft de opdracht de Lekdijk te versterken zodat deze weer voldoet aan de huidige (veiligheids)eisen. De gemeente Houten wordt in de gelegenheid gesteld om te participeren in dit dijkversterkingsproject. Houtense projecten worden dan tegelijkertijd meegenomen in de uitvoering. De kosten van deze projecten zijn voor de gemeente.

Voor Houten gaat het om de wegverbreding en weginrichting van de weg op de Lekdijk tussen de gemeentegrens van Nieuwegein en Fort Honswijk, de aanleg van twee passeerstroken op de weg rond het fort Honswijk en het deels vrij graven van de inlaatsluis in de dijk ten oosten van Fort Honswijk. Daarnaast zijn voorstellen gedaan hoe om te gaan met de weginrichting op de overige wegvakken op de Lekdijk binnen de gemeente Houten. De kosten voor deze meekoppelprojecten worden deels betaald met een krediet dat via de Perspectiefnota 2024 is toegekend en deels door subsidies van de provincie en HDSR.

Raadsvoorstel Beheerplan Inzamelmiddelen Afval

Vanaf 1997 wordt de afvalinzameling in Houten gedaan met kliko’s en met ondergrondse containers. De technische levensduur van deze inzamelmiddelen is 15 jaar. Een flink deel van de ondergrondse containers is inmiddels aan vervanging toe. Voor de vervanging van ondergrondse containers is nooit budget vrijgemaakt. Ook veel kliko’s van het eerste uur zijn aan vervanging toe. Er is een beheerplan opgesteld waarin alle inzamelmiddelen zijn opgenomen en waarbij rekening gehouden wordt met een planmatige aanpak. Voor de vervanging van de ondergrondse containers is geld nodig. Voor de vervanging, reiniging en onderhoud van de andere inzamelmiddelen zijn diverse budgetten beschikbaar, maar die moeten worden aangevuld. De budgetten die er zijn, zijn telkens los van elkaar vrijgemaakt om actuele problemen op te lossen. Het college wil van deze werkwijze af. Een belangrijk onderdeel van het plan is het overzicht van wanneer welke inzamelmiddelen moeten worden vervangen en de kosten die daaraan verbonden zijn. Ook de reiniging en het onderhoud aan de inzamelmiddelen zijn opgenomen in dit plan. Zo staat alles bij elkaar en wordt alles uit één budget betaald. Om de inzamelmiddelen die op de lijst staan om in 2024 te kunnen vervangen en om het areaal te reinigen en te onderhouden is voor 2024 een krediet nodig van € 169.000. De afschrijving van het krediet wordt opgenomen in de Afvalbegroting en zorgt voor een stijging van de heffing met € 1,20 voor een eenpersoonshuishouden en € 2,04 voor een meerpersoonshuishouden in 2024. Het is belangrijk dat we de inzamelmiddelen die veel ouder zijn dan de technische levensduur en ook daadwerkelijk niet meer voldoen zo snel mogelijk vervangen. Door de komende jaren op basis van de technische levensduur zoveel mogelijk achterstand in vervanging in te halen, kunnen we de staat van de inzamelmiddelen weer op gewenst niveau krijgen.

Raadsvoorstel Aanpak gestegen kosten maatschappelijke organisaties

Het kabinet heeft gemeenten en provincies in totaal 127 miljoen per jaar toegezegd voor de compensatie van gestegen kosten van maatschappelijke organisaties. Voor de gemeente Houten resulteert dit in een bijdrage van € 268.000 in 2023 dat terugloopt naar € 241.000 in 2027.

Vooruitlopend op deze middelen is in januari 2023 de Subsidieregeling Energiecompensatie Houten ingesteld. Deze regeling was bedoeld als korte termijn-oplossing voor organisaties, die door de sterk gestegen energiekosten in de financiële problemen kwamen. Daarmee was het bredere probleem nog niet opgelost: maatschappelijk organisaties hebben nog steeds last van inflatie en gestegen (energie)kosten. Dat vraagt om aan aanpak voor de langere termijn. De gemeente Houten heeft daarom in samenwerking met maatschappelijke organisaties een aanpak uitgewerkt met een pakket aan maatregelen waarmee de gestegen kosten worden gecompenseerd.

Raadsvoorstel Integraal Veiligheidsprogramma 2024-2027

Het huidige IVP loopt aan het eind van dit jaar af. De werkzaamheden en activiteiten in het kader van veiligheid gaan gewoon door. Dit betekent dat er een nieuw kader voor de uitvoering van het gemeentelijk veiligheidsbeleid moeten worden vastgesteld.

Het integraal veiligheidsprogramma (IVP) 2024-2027 geeft de kaders voor het veiligheidsbeleid van de gemeente Houten voor de komende periode. Het plan is opgesteld op basis van regionale programma's, politiegegevens, afstemming met onze veiligheidspartners, het burgerpanel, inwoners en werksessie met de raad. In dit programma geven we aan welke onderwerpen en activiteiten de komende vier jaren onze prioriteit en aandacht krijgen.

Voor de VVD is Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp.

Raadsvoorstel De Polders op weg naar aardgasvrij

In het nationaal klimaatakkoord is afgesproken dat elke gemeente uiterlijk 2050 aardgasvrij is. De gemeenteraad heeft in de Transitievisie Warmte (TVW; 2021) beschreven hoe Houten dit gaat doen. In de TVW is ervoor gekozen om in Houten-Zuid (buiten de Vijfwal), een startwijk te gaan selecteren want in Houten-Zuid zijn de woningen goed geïsoleerd, en kunnen de huiseigenaren tegen de minste kosten hun woning aardgasvrij maken. Voor die selectie heeft een verdiepende verkenning in Houten-Zuid plaatsgevonden.

Uit praktisch oogpunt en om ervaring op te doen wordt de Polders voorgesteld als beoogde startwijk. De keuze van De Polders als startwijk kwam tot stand door een verdiepend onderzoek naar de financieel-ruimtelijke gevolgen voor de huiseigenaren, door een enquête en door een wijkanalyse. De gemeenteraad is in het eerste kwartaal van dit jaar via een raadsinformatiebrief en een bijpraatmoment geïnformeerd over de resultaten van de zoektocht naar de beoogde startwijk en het traject richting dit voorliggende besluit. Dit raadsvoorstel licht toe waarom de Polders de juiste keuze is als beoogde startwijk, welke huis- en gebouweigenaren aardgasvrij moeten worden, en hoe het proces eruit ziet na het raadsbesluit. Dit onderwerp is op 3 oktober ook al besproken in een rondetafelgesprek, echter bleek na inbreng van bewoners van De Polders dat er nog veel onduidelijkheden waren. Er is toen afgesproken om een extra bewonersavond te plannen en het onderwerp opnieuw te agenderen voor een rondetafelgesprek. De extra bewonersavond heeft inmiddels plaatsgevonden.

Voor de VVD is Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp.

Raadsvoorstel Verordening Nadeelcompensatie

De overheid kan rechtmatig handelen en toch schade veroorzaken. Bijvoorbeeld door het verlenen van een vergunning, het inperken van rechten, of neveneffecten van werkzaamheden. Het gaat dus om schade veroorzaakt door rechtmatige besluiten en om schade veroorzaakt door rechtmatige feitelijke handelingen. Als deze schade gecompenseerd wordt spreken we van nadeelcompensatie. Nadeelcompensatie is ruimer dan planschadevergoeding. Op 1 januari 2024 treden twee nieuwe wettelijke regelingen voor nadeelcompensatie in werking. De oude procedureverordening over planschade sluit hier niet meer bij aan. Daarom wordt nu een nieuwe procedureverordening voorgesteld, waarmee verzoeken om nadeelcompensatie afgehandeld kunnen worden.

Voor de VVD is Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp in het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert Bibi Verbeek het woord.