WAAR GAAT HET RONDETAFELGESPREK VAN 28 OKTOBER OVER?

Op dinsdag 28 oktober wordt er weer een rondetafelgesprek gehouden, in dit artikel kunt u lezen waar deze over gaat en welk VVD fractielid deelneemt aan het gesprek.

Op dinsdag 28 oktober wordt er weer een rondetafelgesprek gehouden, in dit artikel kunt u lezen waar deze over gaat en welk VVD fractielid deelneemt aan het gesprek.

TWEEDE BESTUURSTAPPORTAGE

Landelijk gezien is er sprake van een lichte economische groei en (zeker in de Randstad) een herstel van de woningmarkt. Ondanks de economische groei is de werkgelegenheid in 2014 landelijk gezien kleiner dan in 2013. In 2015 rekent het Rijk
weer op een werkgelegenheidsgroei. Kijkend naar thema’s als economie en bedrijvigheid, arbeidsmarkt en inkomen en de woningmarkt volgt Houten op hoofdlijnen de landelijke trends.

Op 16 september 2014 is de miljoenennota 2015 gepresenteerd. Het begrotingstekort van het Rijk wordt op 2,2% geraamd. Dit is ruim onder de Europese norm van 3,0%. Hierdoor zijn op dit moment geen aanvullende bezuinigingen door het Rijk nodig, maar worden juist maatregelen genomen die gericht zijn op lastenverlichting om het consumentenvertrouwen te vergroten. De septembercirculaire 2014 is opgesteld op basis van de miljoenennota 2015. Het financiële kader voor 2014 wijkt niet substantieel af van dat in de meicirculaire 2014.

Na de 1e bestuursrapportage 2014 zijn we blijven sturen op:

1. flexibele inzet van personeel in relatie tot werkaanbod (vacature- en aannamebeleid);
  2. uitstellen en/of anders faseren van investeringen;
  3. scherp sturen op nut en noodzaak van nog te maken kosten;
  4. budgetdiscipline.

Mede hierdoor is de prognose van het begrotingssaldo 2014 bij deze 2e bestuursrapportage € 163.000 positief (1e bestuursrapportage: € 627.000 negatief). Ook het positieve financiële effect van de meicirculaire 2014 heeft hieraan bijgedragen. Hierover is de raad in juli 2014 door middel van een collegebrief geïnformeerd. Het financieel effect van de 2e bestuursrapportage 2014 is € 869.000 positief. De belangrijkste oorzaken zijn: een positief effect vanuit de meicirculaire 2014, verlaging van de uitvoeringskosten WIL, vrijvallen van diverse stelposten en extra opbrengsten vanuit omgevingsvergunningen. Daarnaast is vooruitlopend op de besluitvorming door de raad op 7 oktober 2014 over het raadsvoorstel ‘uitplaatsing van belastingen ten gunste van BghU’, het negatieve financiële effect (€ 79.000) van dit voorstel in deze bestuursrapportage verwerkt.

Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

BEGROTING 2015

2015 is een bijzonder jaar. Zoals eerder beschreven gaan we als gemeente dan nieuwe taken in het kader van Jeugdzorg en WMO uitvoeren. De hierbij behorende budgetten zijn onderdeel van de begroting 2015. Als gevolg hiervan neemt het volume van de begroting toe met ruim € 13 miljoen (= 13,6%). De prognose van de meerjarenbegroting 2015-2018 is in lijn met de prognose in het collegeprogramma 2014-2018. De prognose past binnen de nieuwe koers die door het college bij het overdrachtsdocument 2014 is ingezet. De kern van deze nieuwe koers is de jaarrekeningresultaten 2013-2015 in samenhang te beschouwen en de bestuurlijke urgentie te richten op het realiseren van structurele ombuigingen. Als gevolg hiervan is de begroting 2015 incidenteel sluitend en de meerjarenbegroting aan het einde van deze bestuursperiode (begroting 2018) structureel op orde. Het jaar 2018 blijft ook de komende meerjaren-begrotingen het uitgangsjaar waarin sprake moet zijn van een structureel sluitend meerjarenperspectief.

Prognose Meerjarenbegroting 2015-2018

Voor de tussenliggende jaren (2016 en 2017) wordt actief gestuurd op de (nu nog) negatieve prognoses. Dit om een zo'n beperkt mogelijk beroep op de vrije algemene reserve te hoeven te doen.

Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Beide onderwerpen worden voor de VVD fractie behandeld door Marcel Dagniaux.