STATEMENT ONDERZOEK VERDERGAANDE SAMENWERKING MET WIJK BIJ DUURSTEDE

Onderstaand statement werd uitgesproken tijdens de raad van 7 oktober door VVD fractielid Marcel Dagniaux

Net als bij de belastingsamenwerking geldt ook hier dat de VVD samenwerking en onderzoek naar nieuwe mogelijke samenwerkingsvormen steunt. De VVD vraagt zich wel af of deze samenwerking voor Houten voldoende mogelijkheden biedt voor een substantiele bijdrage aan de taakstelling op (inter)gemeentelijke samenwerking.

De VVD vraagt daarnaast nadrukkelijk om, ook tijdens deze uitgebreide verkenning samen met Wijk bij Duurstede, voldoende aandacht te blijven houden voor andere potentiele vormen van samenwerking.

ACHTERGROND VAN DIT RAADSVOORSTEL

Op 27 mei 2014 hebben de colleges van gemeenten Houten en Wijk bij Duurstede met een startdocument aan de ambtelijke organisatie de opdracht gegeven om een verkenning uit te voeren naar mogelijke intensievere vormen van samenwerking.
Daartoe is eerst een onderzoeksopzet geschreven die op 3 september door de colleges is vastgesteld. Het college legt deze onderzoeksopzet vervolgens voor aan de raad. Beide gemeenten hebben een zelfde doel bepaald voor samenwerking: het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening, het verminderen van de kwetsbaarheid van de dienstverlening en het verminderen van de kosten van de gemeentelijke organisatie en gemeentelijke taken.