STATEMENT VVD BIJ VISIE VERPLAATSING NIET AGRARISCHE BEDRIJVEN

Onderstaand statement werd uiitgesproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema.

Bij de behandeling in de gemeenteraadsvergadering van 11 februari van dit jaar van een bedrijfsverplaatsing in het buitengebied sprak de raad uit dat het ontbreekt aan een visie op het verplaatsen van niet-agrarische bedrijven in het buitengebied. Nu, acht maanden later ligt deze visie er. In de visie is rekening gehouden met de beleidskaders van de gemeente en provincie.

Maar bovenal is rekening gehouden met de veranderende rol van de overheid. Een overheid die niet op voorhand harde eisen stelt, maar initiatiefnemers uitgenodigt om met initiatieven te komen die een meerwaarde voor de omgeving hebben. De verantwoordelijkheid voor die maatschappelijke of economische meerwaarde ligt bij de initiatiefnemer.

In de visie worden een aantal voorbeelden geschetst waaruit de maatschappelijke meerwaarde kan bestaan. Heel erg belangrijk is de inpasbaarheid in de omgeving. Het is vanzelfsprekend de verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer om ervoor te zorgen dat bestaande bewoners of bedrijven niet beperkt worden door hun verplaatsing.

VVD Houten kan zich goed vinden in de visie. Het is logisch dat deze geen lijst met voorwaarden bevat waarin staat waar een bedrijfsverplaatsing aan moet voldoen. Het is een uitvloeisel van de veranderende rol van de overheid waarbij we niet alles moeten willen dichtregelen en waar we moeten leren om los te laten als overheid. VVD Houten juicht dit van harte toe.

Het buitengebied

Het buitengebied van de gemeente Houten