NIEUWS VAN DE VVD FRACTIE VAN PROVINCIALE STATEN UTRECHT

De VVD fractie van Provinciale Staten van Utrecht stuurt op gezette tijden een nieuwsbrief. Om u ook op de hoogte te houden van wat de VVD in Utrecht bezighoudt kunt u de tekst van deze nieuwsbrief hier lezen. Dit keer aandacht voor de Voorjaarsnota 2014, het mobiliteitsplan en de Projectagenda Utrecht verhaalt.

N i e u w s b r i e f  J u l i  2 0 1 4

Nieuws uit Provinciale Staten

VOORJAARSNOTA 2014

In de Statenvergadering van 7 juli 2014 is het Statenvoorstel Voorjaarsnota 2014 behandeld. Hieronder staat de inbreng van VVD fractievoorzitter Anita Vlam.

“Voorzitter! De laatste Voorjaarsnota van deze Statenperiode ligt voor ons. Allereerst wil de VVD de samenstellers danken voor het overzicht in deze Voorjaarsnota en de werkzaamheden hiervoor om tot deze nota te komen. De nota is helder geschreven, compact en maakt de informatie inzichtelijk.

Jaarrekening 2013

Helaas zijn er na de vaststelling van de Begroting 2014 in november vorig jaar, toch enkele financiële tegenvallers te verwerken. Minder inkomsten uit opcenten van de Motorrijtuigen-belasting en een lagere uitkering uit het provinciefonds. De VVD is blij dat het College en de Gedeputeerde financiën deze tegenvallers doelgericht aangepakt hebben en PS een sluitend financieel meerjarenperspectief zónder lastenverzwaring voor de burger laten zien.

Aan het begin van deze collegeperiode is duidelijk de keuze voor kerntaken van de provincie gemaakt. Het maken van pijnlijke keuzes is niet uit de weg gegaan. Deze keuzes werken nu door in een gezond financieel meerjarenperspectief. Lastige keuzes zullen nodig blijven, maar het vertrekpunt voor de toekomst is een gezonde financiële huishouding van de provincie.

De Nederlandse economie, en ook die in de provincie Utrecht, lijkt gelukkig iets te verbeteren. Vorige jaren waren de signalen nog niet rooskleurig en vond de Nederlandse economie zich nog in een periode van tegenwind. Deze situatie raakte en raakt ook de provincie en de mensen die in onze provincie wonen. Inmiddels zijn in Nederland de eerste positieve signalen zichtbaar en trekt de economie voorzichtig aan. Dit is ook zichtbaar in de provincie Utrecht. Consumenten worden wat positiever, er zijn bijvoorbeeld dit jaar meer woningen verkocht in onze provincie dan het vorige jaar. Dit is bij uitstek een signaal dat consumenten, en dus inwoners van de provincie Utrecht, lichtpuntjes zien. De VVD is blij dat deze eerste, voorzichtige signalen dat de economie aantrekt, inmiddels zichtbaar zijn geworden.

Een voorzichtig herstel van de economie is wel ingezet, maar voorzichtigheid blijft geboden. Ook voor de financiën van de provincie worden het nog lastige jaren. Verdere afname van de bijdrage uit het provinciefonds raakt de provincie en de financiële huishouding van de provincie. We moeten blijven kiezen om onze beperkte middelen te kunnen inzetten in die sectoren die de basistaken voor de provincie vormen.

Inmiddels is bekend geworden dat het kabinet het plan voor provinciale opschaling in heeft getrokken en heeft zij de ARHI procedure stopgezet. Dit is een belangrijk besluit voor onze provincie Utrecht. De VVD is blij dat hierover nu duidelijkheid is gekomen en een einde is gekomen aan een onzekere periode.

Hoewel de VVD van mening is dat een provinciegrens arbitrair is; ook binnen gebieden die over verschillende provincies verspreid liggen, is er samenwerking mogelijk. Samenwerking met andere provincies, gemeenten en het Rijk blijft nodig. Immers, een weg, natuur of economie stopt niet bij de provinciegrens. Denk bijvoorbeeld aan de FoodValley, waar twee provincies samenwerken in een regio. De VVD is blij dat het college gedurende deze discussieperiode over bestuurlijke opschaling stuurkracht is blijven tonen door te besturen en met ‘focus, vertrouwen en oplossingsgericht’ haar beleid uitdraagt. En dat zij is blijven werken aan economische ontwikkeling, mobiliteit en bereikbaarheid in onze provincie Utrecht.

Want laten we nog even de belangrijkste motors van onze provincie in ogenschouw nemen. Een van de kerntaken is de mobiliteit. Later vandaag spreken we in PS nog uitgebreid over het Mobiliteitsplan. De VVD is blij dat er een integraal plan voor ligt, waar we de contouren voor mobiliteit en bereikbaarheid in de provincie voor de komende jaren bepalen. Mobiliteit en bereikbaarheid zijn van groot belang voor het ondernemen, wonen en werken in onze provincie. En dan is een samenspel van diverse vervoersmodaliteiten van belang. De VVD vindt het belangrijk dat in deze plannen ook oog is voor beperking van geluidsoverlast voor omwonenden. Mobiliteit en bereikbaarheid en een goede woonomgeving zijn in onze ogen één van de belangrijkste voorwaarden voor behoud van bedrijvigheid in de provincie en het aantrekken van nieuwe ondernemingen. Dit is van groot belang voor onze regionale economie. En door hieraan te blijven werken, kunnen we als provincie het aantrekken van de economie een extra zetje geven.

En dan hebben we direct de link met een ander belangrijk onderwerp in onze provincie: de economie. Onze inwoners willen hier plezierig wonen, én een baan om inkomen te verdienen. De VVD vindt economie de motor waarop de regio draait. Een sterke economie geeft banen en is een belangrijk fundament, zodat onze inwoners voor zichzelf en voor elkaar kunnen zorgen. Mensen, bedrijven en instellingen kunnen het beste uit zichzelf halen bij een sterke economie.

De VVD is blij met de stappen die het college de afgelopen jaren op dit gebied heeft gezet en ziet dat dit doorgezet wordt. Ik ontkom hier niet aan om hierbij het belang van de Economic Board Utrecht te noemen, het samenwerkingsverband van het Utrechtse bedrijfsleven. En natuurlijk het Science Park Utrecht. Afgelopen vrijdag hebben we als Staten hier nog een bezoek aan mogen brengen en diverse ontwikkelingen rondom Life Sciences kunnen zien. En ook hebben we de kracht kunnen ervaren van het samenbrengen van al deze ontwikkelingen bij elkaar. Het toont ons dat investeren, door het bieden van mogelijkheden, als een vliegwiel in economische ontwikkelingen werkt. Vorige week refereerde professor Miedema van de Raad van Bestuur van het UMC in een interview aan een recent onderzoek van de academische centra, dat elke geïnvesteerde euro in Life Sciences vier euro nieuwe investeringen met zich brengt in aanleverende bedrijven. Ook op gebied van werkgelegenheid bleek een dergelijke multiplier van kracht te zijn. Kortom, dit zijn de motoren die de economie weer aantrekt in de provincie. En de VVD is blij met deze, economische en Life Science, motor in onze provincie.

Dat economische ontwikkeling ook een dynamisch geheel is en verandert in de tijd, is overduidelijk te zien in behoefte aan kantoren. Waar er eerst tekort was, is een verandering in economisch tij én ander gebruik van kantoren (denk aan ‘nieuwe werken’), is in de loop der jaren een ander fenomeen gekomen: leegstand van kantoorgebouwen. De aanpak van de kantorenleegstand, door het College voorbereid en Statenbreed aangenomen, kan hier niet onvermeld blijven. De VVD ondersteunt deze aanpak, die een doorbraak moet vormen voor de groeiende problematiek van de kantorenleegstand. De provincie Utrecht mag hier met recht toonaangevend genoemd worden. De uitdaging voor de komende jaren ligt er in dat deze aanpak verder geconcretiseerd wordt. En de VVD ziet het als een economisch lichtpuntje, dat de provincie Utrecht hier voortvarend mee aan de slag is gegaan.

Dit laatste jaar van deze Statenperiode zal de nadruk liggen op het afronden van alles wat in gang gezet is de afgelopen jaren. Volgend jaar en komende jaren is er wel een sluitend meerjarenperspectief in de begroting. De VVD vindt het daarom van belang dat we als provincie Utrecht koers houden in de ingezette lijn van keuzes voor kerntaken.

Voorzitter, ik kom tot een afronding. De VVD is blij dat in de afgelopen jaren al veel is bereikt van wat in het coalitieprogramma is afgesproken. Dit laatste jaar van deze Statenperiode zal de nadruk liggen op de afronding van de ingezette lijn. Zoals bijvoorbeeld ook de transitie van de jeugdzorg, welke eind dit jaar zijn beslag krijgt. De VVD zal dit blijven beoordelen.

De taak van de provincie is het realiseren van de kerntaken van de provincie en vertrouwen dat anderen taken oppakken waar de provincie die loslaat. Maar ook dat de taken die je als provincie dóet, ook góed doet. Kracht vanuit mensen en organisaties om zélf vorm te geven aan de toekomst, dat is waar de VVD op vertrouwt. Het prille herstel van de economie toont aan dat dit mogelijk is. De VVD kijkt met vertrouwen tegemoet naar dit komende jaar”.

Anita Vlam

MOBILITEITSPLAN 2014-2028
VVD STATENFRACTIE BLIJ MET MOBILITEITSPLAN: “KEUZE VAN DE REIZIGER STAAT CENTRAAL”

De VVD Statenfractie is blij met de wijze waarop het Mobiliteitsplan is ingezet. De daadwerkelijke vraag van de reiziger en zijn tevredenheid staan centraal. De gepresenteerde plannen zijn er op gericht netwerken van auto, openbaar vervoer en fiets met elkaar te verbinden. Dit helpt de reiziger sneller en gemakkelijker zijn bestemming te bereiken.

Mobiliteit  VVD woordvoerder Hans Konings: “De mobiliteitsgebruiker mag betrouwbare reistijden verwachten. Maatregelen om de doorstroming te verbeteren hebben voor de VVD dan ook een hoge prioriteit. Dit geldt niet alleen voor het autoverkeer, maar ook voor het openbaar vervoer. Daar waar de vraag naar openbaar vervoer groot is, wordt geïnvesteerd in de betrouwbaarheid en in de frequentie van de buslijnen.”

Het Mobiliteitsplan was geagendeerd voor de Statenvergadering van 7 juli. Het nieuwe Mobiliteitsplan bestrijkt de periode 2014-2028. Strategisch mobiliteitsbeleid is een instrument dat kan bijdragen aan een goede concurrentiepositie en een gezonde, betaalbare en aangename leefomgeving voor iedereen, nu en in de toekomst.

Hans Konings

PROJECTAGENDA UTRECHT VERHAALT

Vorig jaar is de motie Utrecht Verhaalt door Provinciale Staten aangenomen, waarvan de VVD medeondertekenaar was. Het verzoek aan Gedeputeerde Staten was om initiatieven in de erfgoedsector, om publieksbereik te vergroten, te ondersteunen en te verbinden. 'Utrecht verhaalt' slaat daarbij op een verbindend motto dat ook als keurmerk voor activiteiten kan dienen.

Slot Zeist

De motie was bijna unaniem aangenomen, maar de uitwerking bleek lastig. Enerzijds omdat van de provincie een andere rol werd gevraagd dan tot nu toe vaak gebruikelijk. Anderzijds omdat achter de brede politieke steun bij de uitwerking een grote verscheidenheid aan opvattingen bleek schuil te gaan. Uiteindelijk is een projectagenda gepresenteerd die in de Statenvergadering van 7 juli 2014 is behandeld.

VVD woordvoerder Arthur Kocken heeft opmerkingen gemaakt en vragen gesteld over het doel van de projectagenda, over de rol van de provincie en de financiën.
Voor de VVD is het doel om initiatieven te ondersteunen en te verbinden. Die moeten centraal staan. In de projectagenda wordt echter letterlijk aan het eind van het document aandacht besteed aan initiatieven van onderop. Van de gedeputeerde wordt juist een andere werkwijze verwacht.

Het tweede punt dat de woordvoerder aan de orde stelde, hangt daarmee samen: de rol van de provincie. "Verbinden is een proces, en geen project. Kan de gedeputeerde er mee instemmen dat deze projectagenda vooral de kaders van de Staten aan GS zijn om faciliterend en verbindend te werken en niet als een zelfstandig te realiseren project gezien moet worden?"

Het derde punt betreft de financiën. Door dezelfde projectaanpak lijkt het alsof de provincie in twee jaar tijd bijna 8 ton extra gaat uitgeven. Daarvan is geen sprake. Transparant is in beeld gebracht welke bestaande en al geplande activiteiten worden ingezet voor verbinding. Daarnaast is er uit gereserveerde budgetten voor erfgoed 3,5 ton geput. Deze worden ingezet voor cofinanciering van initiatieven, voor ondersteuning van ondernemerschap en versterking van het verdienvermogen van erfgoedorganisaties. Daarmee krijgt het gereserveerde subsidiebudget meer waarde. Woordvoerder Arthur Kocken benadrukte dat het geld op mag gaan, maar dat het geld niet op hoeft - besteding is geen doel op zich. De gedeputeerde gaf in die lijn antwoord, waardoor de VVD kon instemmen met het statenvoorstel.

Arthur Kocken

DE VVD FRACTIE VAN PROVINCIALE STATEN WENST U EEN FIJNE EN ZONNIGE ZOMERVAKANTIE TOE!

Voor alle informatie: www.vvdprovincieutrecht.nl