RAADSVERGADERINGEN AFGELOPEN WEEK

Afgelopen week werden traditiegetrouw voor het reces twee raadsvergaderingen gehouden: op dinsdag was er de debatraad waarin het collegeprogramma en bestuursakkoord werden besproken, op donderdag was er een reguliere debatraad. Op donderdag werd ook de besluitvormende raad gehouden waarin de onderwerpen van beide debatraden werden vastgesteld.

COLLEGEPROGRAMMA

Eerder op deze site kon u lezen wat VVD fractievoorzitter Eef Stiekema in de raad zei over het collegeprogramma. Samenvattend ligt er een collegeprogramma voor dat Houten weer een stap verder zal brengen: "Veel van de speerpunten van VVD Houten zijn verwerkt in het programme, daarom zien wij de komende collegeperiode met veel vertrouwen tegemoet.  De krachten van inwoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en gemeente zullen worden gebundeld om de kwaliteiten van Houten te behouden en waar mogelijk te versterken."

Ook werd het bestuursakkoord besproken; hierin wordt beschreven dat we met een andere stijl willen besturen. De maatschappij verandert. Dit vraagt en vereist om een andere rol van de overheid. Er zijn nieuwe manieren van samenwerking nodig om gewenst maatschappelijk effect te sorteren. Dit inzicht vormt de basis van het beleidsakkoord. Het bestuursakkoord geeft de doelstellingen en de uitgangspunten weer van de coalitiepartijen hoe zij de stijl en cultuur van besturen hierop willen aanpassen.

BOGERMANSCHOOL

Op donderdag werd in de reguliere raad vooral gesproken over de bouwplannen op de oude locatie van de Bogermanschool. VVD Houten raadslid Ruud Vis betoogde content te zijn over de herontwikkeling en het voorliggende voorstel:  "Er is gehoor gegeven aan het initiatief vanuit de samenleving en er is ook veel belangstelling en interesse uit de samenleving om dit gebied op voorgestelde manier in te vullen. Bouwen voor de toekomst is vanuit VVD Houten het devies en het moet aansluiten bij de woonbehoefte van onze inwoners. Dit plan geeft daar wat ons betreft voldoende richting en invulling aan." Ruud Vis gaf verder aan dat de VVD veel waarde hecht aan de eindconclusie zoals opgesteld bij de toetsing aan het Beeldkwaliteitsplan (BKP) Oude Dorp door opsteller Daaf Ledeboer waarin staat dat het voorgestelde seniorenappartementencomplex "qua positionering, materiaalgebruik, detaillering en kleurgebruik voldoet aan de intenties zoals vastgesteld in het BKP Oude Dorp."

Ander belangrijk punt is de participatie en de communicatie richting omwonenden. Op basis van de gesprekken met omwonenden zijn er waar mogelijk aanpassingen doorgevoerd in het ontwerp of garanties gegeven - bijvoorbeeld ten aanzien van het behoud van de beeldbepalende Es. Hiermee is niet gezegd dat er een volledige tevredenheid is ontstaan bij direct omwonenden. Het streven naar een volledige tevredenheid is niet realistisch. VVD Houten ging dan ook akkoord met het voorliggend plan.

MOTIE SCHALIEGAS

Een motie van de ChristenUnie 'vreemd aan de orde van de dag' over een schaliegasvrij Houten haalde het niet. De bedoeling van de motie om Houten schaliegasvrij te verklaren terwijl er nu een structuurvisie schaliegas wordt opgesteld door de landelijke overheid. De eerste stap op weg naar de structuurvisie is een onderzoek naar de milieu-effecten: de planMER. Voor VVD Houten reden om niet met de motie in te stemmen: eerst moet duidelijk zijn wat de effecten zijn, we zullen geen voorschot nemen op het onderzoek.

BESLUITVORMENDE RAAD

In de besluitvormende raad werden onder meer het collegeprogramma en bestuursakkoord vastgesteld. Hierdoor kunnen de nodige stappen gezet worden naar een Houten dat klaar is voor de toekomst. Bemoedigend was dat het raadsvoorstel voor het bestuursakkoord unaniem werd aangenomen: we gaan samen, raadsbreed, werken aan een bestuursstijl die recht doet aan de veranderingen in de samenleving!

Ook werd het raadsvoorstel herontwikkeling locatie Bogermanschool ongewijzigd vastgesteld. De initiatiefnemers kunnen nu verder met het realiseren van hun plannen om een gebouw neer te zetten waarin ouderen in de buurt van (zorg)voorzieningen verder kunnen leven. De raad gaf gemeente, initiatiefnemers en omwonenden wel het nadrukkelijke advies om met elkaar in gesprek te blijven om zo het draagvlak in de omgeving zo groot mogelijk te maken. Moties om nog ingrijpende wijzigingen te doen aan de voorlopige ontwerpen haalden het niet.

Wat nu volgt is het reces; tot september zijn er (behalve één bijpraatavond over de transities) geen raadsvergaderingen, rondetafelgesprekken of andere door de gemeente georganiseerde bijeenkomsten. Een lege raadszaal derhalve...

Lege raadszaak

Dat betekent overigens niet dat we als VVD fractie de komende periode niets doen. Natuurlijk gaan ook wij met vakantie, maar het werk van een raadslid gaat altijd door: heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Laat het ons weten, dan nemen we contact met u op!