BESTUURSAKKOORD DINSDAG IN DE RAAD

Morgen wordt het bestuursakkoord besproken. Het bestuursakkoord is, na het beleidsakkoord waarin wordt weergegeven wat we willen bereiken, een document waarin staat wat de bestuursstijl in de komende jaren zal zijn.

De maatschappij verandert. Dit vraagt en vereist om een andere rol van de overheid. Er zijn nieuwe manieren van samenwerking nodig om gewenst maatschappelijk effect te sorteren. Dit inzicht vormt de basis van het beleidsakkoord. Het bestuursakkoord geeft de doelstellingen en de uitgangspunten weer van de coalitiepartijen hoe zij de stijl en cultuur van besturen hierop willen aanpassen. De coalitiepartijen nodigen alle partijen, leden van het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie uit om dit akkoord te onderschrijven.

WAT WILLEN WE BEREIKEN?

We willen meer verantwoordelijkheid en betrokkenheid delen met inwoners, bedrijven en partners. We willen snel acteren en reageren op veranderde verwachtingen vanuit de samenleving. Hoe gaan we dat bereiken? Mede op basis van de uitkomsten van de bijeenkomst 'nieuwe bestuursstijl' op 6 mei 2014 vinden wij dat het gemeentebestuur de volgende houding moet hebben:

• Positief en ondernemend
  • Zichtbaar en aanspreekbaar
  • Betrokken en verantwoordelijk
  • Lerende en open houding

HOE GAAN WE DIT AANPAKKEN?

Een nieuwe bestuursstijl komt niet vanzelf. Dat vraagt om extra inspanningen én een open en lerende houding van alle betrokkenen. Op 3 juli heeft een openbare thema-avond plaatsgevonden met alle fracties en belangstellenden. De uitkomsten van deze avond zijn verwerkt in deze versie van het akkoord. We stellen voor de implementatie van dit bestuursakkoord als volgt aan te pakken:

• Samenstellen van een vaste begeleidingsgroep bestaande uit vertegenwoordigers uit diverse geledingen: College, Raad, ambtelijke organisatie en één of twee vertegenwoordigers namens de samenleving
  • Opstellen actieprogramma met concrete doelen en onderwerpen voor de periode van één jaar om tot de juiste houding en het gewenste gedrag te komen. daarbij geven we ook aan welk gedrag we niet meer willen zien. Het actieprogramma wordt zo SMART mogelijk omschreven en vóór het volgende zomerreces geëvalueerd. De evaluatie levert input voor het actieprogramma van het volgende jaar
  • Borgen van de bestuursstijl in de werkwijze van het College door het opstellen van een wethouders akkoord. Hierin geven wethouders aan hoe ze de nieuwe bestuursstijl in hun portefeuille willen toepassen

Het volledige bestuursakkoord kunt u hier lezen, het wethoudersakkoord kunt u lezen door deze link te volgen.

De leden van de gemeenteraad