COLLEGEPROGRAMMA DINSDAG AANSTAANDE IN DE GEMEENTERAAD

Aanstaande dinsdag wordt het collegeprogramma besproken in de gemeenteraad. In het collegeakkoord is weergegeven wat dit college de komende vier jaar wil bereiken en is een uitwerking van het beleidsakkoord zoals dat door de fracties van D66, VVD, CDA en PvdA is gepresenteerd.

'Houten maken we samen' is de titel van het Collegeakkoord; het vat kernachtig de ambitie samen om de krachten van inwoners, bedrijven en partners te bundelen om de kwaliteiten van Houten te behouden en waar mogelijk te versterken. De veranderkracht zit in de samenleving zelf, en de gemeente is niet meer altijd de vanzelfsprekende partij om maatschappelijke vraagstukken uit te voeren. Dit betekent nadrukkelijk niet dat de gemeente afwezig is. Integendeel, er wachten ons grote opgaven waarin de gemeente nadrukkelijk een rol zal vervullen.

In het akkoord zijn de ambities langs vier speerpunten uitgewerkt:

1. Duurzame kwaliteit: ontspannen en verantwoord wonen en werken
    Houten is een aantrekkelijke, en daardoor geliefde, woon-, leef- en werkgemeente. De ruimtelijke kwaliteit van Houten is daarin heel bepalend; in Houten is de buitenruimte ruim opgezet en gevarieerd en zijn voorzieningen (zowel lokaal als regionaal) goed bereikbaar. We zorgen ervoor dat die bijzondere en gevarieerde ruimtelijke kwaliteit van Houten behouden blijft. Ook maken we deze toekomstbestendig door te investeren in duurzaamheid.
  2. Sociale kracht: samen leven, zorgen voor elkaar en eigen verantwoordelijkheid
    In Houten leven we op een prettige manier samen; met respect en zorg voor elkaar. Er zijn veel vormen om deel te nemen aan de samenleving: via vrijwilligerswerk, onderwijs, cultuur, sport en recreatie. Onze rijke voorzieningenstructuur en de bereidheid van mensen om maatschappelijk actief te zijn, vervullen daarin een belangrijke rol. We willen de sociale kracht behouden en waar mogelijk versterken om met elkaar de kwaliteit van de voorzieningen en de samenleving op peil te houden. De nieuwe zorgtaken die met minder middelen naar de gemeente komen, vragen ook om sociale kracht in termen van meer zelf- en samenredzaamheid.
  3. Vernieuwend bestuur: ruimte geven aan ondernemerschap en maatschappelijk initiatief
    Wij bieden ruimte aan ondernemerschap en maatschappelijk initiatief, want ‘Houten maken we samen’. We willen de komende jaren ontdekken hoe we hieraan invulling kunnen geven door in een andere verhouding met inwoners, ondernemers, instellingen en andere overheden samen te werken. Het traject Houten 2025 biedt hier al op korte termijn een goede gelegenheid voor. Vanuit een flexibele organisatie en een luisterend bestuur anticiperen we snel op nieuwe ontwikkelingen en dragen we effectief bij aan oplossingen voor vragen uit de Houtense samenleving.
  4. Gezonde financiële basis: verantwoord beheer van inkomsten en uitgaven
    We blijven ook de komende periode inzetten op financiële stabiliteit. Dit betekent dat in 2018 het financiële huishoudboekje structureel op orde is. Met inbegrip van een solide beklemde reservepositie en een vrije algemene reserve die voldoet aan de provinciale norm. Om deze financiële stabiliteit te realiseren zijn uiterlijk in 2018 nieuwe ombuigingen nodig.

De ombuigingen van afgelopen en komende jaren

Klik hier voor het volledige collegeprogramma