MOTIE 'VREEMD AAN DE ORDE VAN DE DAG' OVER HUISVESTING SEIZOENSARBEIDERS

In de beleidsnotitie uit 2013 'Beleidsnotitie Huisvesting (buitenlandse) seizoenswerknemers in de fruitteelt' staat beschreven dat seizoensarbeiders die gedurende langere tijd (bijvoorbeeld 9 maanden aaneengesloten) in Houten werken inpandig gehuisvest mogen worden. Dat is prima geregeld. Echter is het nu nog niet toegestaan om piekwerkers, die bijvoorbeeld 12 weken werkzaam zijn om de oogst binnen te halen, inpandig te huisvesten.

De VVD fractie diende daarom samen met SGP en CDA een motie in om te onderzoeken of en hoe dit wel mogelijk gemaakt kan worden en hoe dit gehandhaafd kan worden. Niet om het aantal piekwerkers te verhogen, wel om deze fatsoenlijk en veilig te kunnen huisvesten. Een bijkomend voordeel is dat de ondernemer de (buitenlandse) werknemers 'in het zicht heeft' zodat mogelijke overlast voorkomen kan worden.

Tijdens de stemming er 14 voor en 14 tegen het voorstel, waardoor er geen meerderheid was en er geen besluit viel. Tijdens de volgende besluitvormende raad zal er opnieuw over de motie worden gestemd.

Motie huisvesting seizoensarbeiders