STATEMENT VVD BIJ ONDERZOEKSRAPPORT 'STARTERS OP DE HOUTENSE WONINGMARKT'

Onderstaand statement is in de raadsvergadering van 3 juni uitgesproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema bij het behandelen van het onderzoeksrapport 'Starters op de Houtense woningmarkt' van de Rekenkamercommissie.

"De VVD fractie wil haar waardering uitspreken voor het onderzoek 'Starters op de Houtense woningmarkt' dat in opdracht van de Rekenkamercommissie is uitgevoerd. Allereerst omdat het goed duidelijk maakt hoe de starter er voor staat in Houten en welke instrumenten de gemeente heeft om hierin te sturen. In het rapport wordt daarbij prima beschreven dat de twee vorige colleges de doelstellingen die het zichzelf oplegde gehaald heeft. Complimenten daarom ook hiervoor.

VVD Houten sluit zich aan bij de aanbevelingen die in het rapport staan om de woningmarkt in kaart te brengen. Daarbij moet dit niet alleen beperkt worden tot de starters. Op de 'woningmarkt', en dit betreft zowel huur als koopwoningen, zijn alle verschillende doelgroepen met elkaar verbonden: jongeren, starters, doorstromers, scheefwoners, senioren, 'zorgbewoners'. Ook kunnen mensen tot meerdere doelgroepen behoren. In het plan moet daarom een reactie komen op de demografische ontwikkelingen. Dit onderwerp is niet voor niets opgenomen in het beleidsakkoord van het nieuwe college.

De gemeente beschikt over meerdere instrumenten om starterswoningen te (laten) realiseren: zo zijn daar onder meer het grondprijzenbeleid, de startersleningen, het volkshuisvestingsfonds en de koopgarantregeling. In het onderzoek wordt echter aangegeven dat Viveste koopgarant woningen na terugkopen niet weer in de markt zet als koopgarant. Dit vanwege gewijzigde boekhoudkundige regels waardoor het voor Viveste niet meer aantrekkelijk is deze aan te houden. Wat zijn de gevolgen hiervan voor starters in Houten? Op welke wijze gaat het college zorgen dat dit niet leidt tot een verminderd aanbod aan starterswoningen?

De VVD fractie ziet het 'Woningplan' zoals beschreven in het beleidsakkoord met veel interesse tegemoet. Kan de wethouder toezeggen dat deze inderdaad voor eind 2014 gereed is?"

Het onderzoeksrapport 'Starters op de Houtense woningmarkt'