MARK DIJK BEZOEKT HOUTEN

VVD Europees Parlement kandidaat Mark Dijk heeft een bezoek gebracht aan Houten. Op vrijdagavond 16 mei 2014 tijdens de avond Europa Dichtbij is hij in debat gegaan met Paul Breithbart, D66 kandidaat voor het Europees parlement.

Hoewel D66 en de VVD in Europa met elkaar in één fractie zitten en over de vraagstukken in Europa vaak hetzelfde stemmen werd het toch een levendig debat. VVD kandidaat Mark Dijk pleitte voor een nuchtere benadering. Het Europees Parlement is niet meer dan een bestuurslaag waar het Nederlands belang vertegenwoordigd wordt.

Mark Dijk geeft aan dat hij staat voor een sterke internationale concurrentiepositie en kritisch is op de grote subsidiestromen. Daarnaast wil hij er voor waken dat Nederland niet altijd het braafste jongetje van de klas hoeft te zijn. Europa kan wat hem betreft best wel wat Utrechtse nuchterheid gebruiken.

D66 daarentegen droomt van vergezichten als een Europese eenheidsstaat, een Europees leger en Europese belastingen. Verschil mag er zijn maar menig VVD-lid had zijn gedachten bij de Europese droom van D66. Niet in de laatste plaats omdat oorzaken van de weeffouten bij de totstandkoming van de Euro niet op waarde worden geschat bij D66.

Desalniettemin is er natuurlijk veel dat ons ook bindt. VVD en D66 zijn beiden liberale partijen die staan voor verdraagzaamheid en sociale rechtvaardigheid. Dat uit zich in acceptatie van homo's, vrijheid en verantwoordelijkheid voor het individu.

Mark Dijk (VVD) deelt zijn visie op Europa, Paul Breitbarth (D66) luistert aandachtig