BIJEENKOMST NIEUWE BESTUURSSTIJL HOUTEN

Op dinsdag 6 mei organiseerden de beoogde collegepartijen een bijeenkomst om samen met Houtense inwoners, instellingen, bedrijven en politiek van gedachten te wisselen over de gewenste nieuwe bestuursstijl.

Op deze avond werd duidelijk dat de Houtense samenleving haar verantwoordelijkheid wil nemen en graag mee wil helpen de nieuwe bestuursstijl te ontwikkelen. Maar liefst 70 mensen en vrijwel alle politieke partijen waren op de avond aanwezig. Er werden veel ideeën met elkaar gedeeld die nu verder uitgewerkt worden. De gemeente van nu moet durven loslaten en de Houtense samenleving veel meer vrijheid geven om zelf initiatieven te ontplooien.

Er waren veel mensen naar de bijeenkomst gekomen

De bijeenkomst werd ingeleid door Jerphaas Donner die een soortgelijk initiatief organiseerde met de G1000 in Amersfoort. Hieba werd door de aanwezigen in groepen met elkaar gedeeld welke ervaringen men had met al dan niet succesvolle initiatieven. Ook de rol van de gemeente werd besproken: had die in deze gevallen een positieve of negatieve rol vervuld waardoor het initiatief juist wel of niet was gelukt.

Inwoners, zo werd duidelijk, willen meer mogelijkheden om intitiatieven te ontplooien. Meer vrijheid om dingen zelf te doen. Vrijheid komt echter wel met verantwoordelijkheid gaf VVD fractievoorzitter Eef Stiekema in de afsluitende ronde aan: "Een belangrijke liberale waarde is 'mijn vrijheid houdt op waar die van een ander begint'. Het wordt de uitdaging voor iedereen om verdraagzaam naar elkaar te zijn en te blijven wanneer belangen van verschillende inwoners met elkaar conflicteren."

VVD Houten heeft als positieve partij veel vertrouwen in de samenleving. Veel zaken kunnen door mensen prima zelf opgelost worden, daar heeft men de gemeente vaak niet voor nodig. Nu zijn er nog teveel belemmerende regeltjes waardoor initiatieven stranden. De nieuwe bestuursstijl moet aansluiten op inititieven uit de samenleving zodat deze gerealiseerd kunnen worden. Openstaan voor initiatieven, voor veranderingen en durven loslaten moet het adagium worden zonder dat de gemeente in financiële zin faciliteert.

De op de avond aangedragen ideeën worden momenteel uitgewerkt door de organisatoren van de avond in een bestuursstijlakkoord. Wordt vervolgd!

Jerphaas Donner van G1000 vertelde over zijn ervaringen in Amersfoort

De inleiding werd verzorgd door Jerphaas Donner die een soortgelijk proces uitwerkte in Amersfoort met de G1000