VERSLAG RAADSVERGADERING 15 APRIL

Afgelopen week vergaderde de gemeenteraad over het rapport van de rekenkamercommissie "Van groei naar beheergemeente: deugdelijk materieel en financieel beheer van de openbare ruimte in Houten". Verder waren aan de orde het afleggen van de eed door een aantal commissieleden, een initiatiefvoorstel van HA! om de mogelijkheid voor omheinde hondespeelweiden en een motie over de voortzetting van de verplichte maatschappelijke stage.

Afleggen eed of belofte door nieuwe commissieleden

De raadsvergadering werd begonnen met het afleggen van de eed door een aantal nieuwe commissieleden. Voor de meeste was het niet hun eerste keer, maar was het niet gelukt om de eed af te leggen in de eerste raadsvergadering na de verkiezigen. De vier commissieleden: Ruud Vis (VVD), Jan Roeleveld (SGP), Dick Veldkamp en Willy van der Luit (beide GroenLinks).

De nieuwe commissieleden leggen de eed of belofte af

Initiatiefvoorstel onderzoeken mogelijkheid omheinde hondenspeelweide in Houten

HA! raadslid Cisca ten Hoeven mocht direct haar 'maidenspeech' houden over het initiatiefvoorstel voor een omheinde hondenspeelweide in Houten. Het nieuwe raadslid betoogde dat hondenbezitters veel doen voor de samenleving. Daar mag best iets voor teruggegeven worden volgens haar. In plaats daarvan mogen hondenbezitters belasting betalen. VVD fractievoorzitter Eef Stekema: "Het liefst zouden we de hondenbelasting afschaffen, daar zien we nu echter geen mogelijkheden voor. Het initiatief van HA! kost echter behoorlijk veel geld. Het laatste wat we willen is dat de belasting hiervoor omhoog moet." Stiekema betoogde verder dat de honderd mensen die hiervoor zouden zijn wellicht het bedrag zelf zouden kunnen opleveren om de omheining mogelijk te maken. Wethouder van Dalen (CDA) gaf aan dat er voldoende mogelijkheden zijn om honden uit te laten. Zonder dekking voor de kosten zal het initiatiefvoorstel niet overgenomen worden.

Motie vreemd aan de orde van de dag van de SGP over voortzetting verplichte maatschappelijke stage in Houten

SGP diende samen met D66, ITH, GroenLinks, ChristenUnie en CDA een motie in om de verplichte maatschappelijke stage in Houten voort te zetten. Deze stage is door de landelijke politiek afgeschaft in het kader van de bezuinigingen. VVD raadslid Marcel Dagniaux gaf aan de motie sympathiek te vinden: "het is goed als mensen op jonge leeftijd leren dat je elkaar moet helpen en dat je maatschappelijk inzetten loont." De VVD roept het college wel op om te onderzoeken of de stage geregeld kan worden zonder de kosten (jaarlijks €51.000) die er in de afgelopen jaren voor nodig waren. Als de financiering voor bepaalde taken stopgezet worden, dan kunnen we deze taken niet meer op deze manier uitvoeren. Wethouder Herman Geerdes (VVD) gaf aan in gesprek te gaan met het onderwijsveld om te onderzoeken of de maatschappelijke stage zonder financiering voortgezet kan worden.

Rapport Rekenkamercommissie: 'Van groei- naar beheergemeente: Deugdelijk materieel en financieel beheer van de openbare ruimte in Houten"

De Rekenkamercommissie onderzocht hoe het materieel en financieel beheer van de openbare ruimte in Houten geregeld is. De conclusie was dat de gemeente dit goed op orde heeft maar dat er uiteraard enkele verbeterpunten zijn. Alle fracties complimenteerden de gemeente en haar ambtenaren voor het positieve bericht van de gemeente. Aangezien het college aangaf de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over te nemen konden alle fracties zich in het raadsvoorstel vinden.

Raadzaal Houten