VRIJHEID KOMT MET VERANTWOORDELIJKHEDEN

Het is alweer een tijdje geleden dat u een blog van mij kon lezen. Het zijn drukke tijden geweest: campagne voor de gemeenteraadverkiezingen, de verkiezingen zelf, fractievoorzitter worden, de coalitieonderhandelingen en nu ook het (mee)schrijven aan het collegeprogramma... wie schrijft, die blijft. Maar het schrijven van een blog lukte daardoor even niet.

Het zijn interessante tijden. Met het schrijven van het collegeprogramma zetten we op papier wat we de komende vier jaar willen bereiken. Dit keer is er meer aandacht dan ooit voor de manier waarop we dit willen doen. Daar waar vroeger de overheid bedacht wat goed voor u was wordt nu steeds meer erkend dat u zelf prima weet hoe u het wilt hebben. Voor een liberaal is dat meer dan prima! U krijgt de vrijheid om vanuit uw eigen verantwoordelijkheid te handelen. Daar heeft u de overheid (vaak) niet voor nodig, maar als het u niet lukt dan kunt u nog steeds hulp vragen. Indien nodig bij de overheid.

Meer ruimte geven aan inwoners, loslaten, uit handen geven kan best eng zijn. We zien echter keer op keer dat mensen zelf tot veel in staat zijn. Of het nu initiatieven zijn als Houtense Helden of Kunst Op Straat, het kan en het mag. En dat geeft mij veel energie. In plaats alles te verzinnen voor anderen, die vervolgens niet tevreden zijn met het resultaat (je kunt immers nooit iedereen tevreden stellen), mag de samenleving veel meer zelf het initiatief nemen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit tot goede resultaten zal leiden.

Vrijheid is een van de vijf liberale waarden van de VVD. Vrijheid komt met verantwoordelijkheid: mijn vrijheid houdt immers op waar die van een ander begint. We willen graag dat mensen initiatief nemen om zaken zelf te regelen. Daarbij is het belangrijk dat er voldoende rekening wordt gehouden met de vrijheid van anderen. Alleen zo kan vrijheid door iedereen ook als vrijheid worden ervaren.