WEBSITE GEMEENTE HOUTEN NET BUITEN TOP 10

Gisteren was op www.dichtbij.nl te lezen dat de website van de gemeente Houten op nummer 11 van de top meest gebruiksvriendelijke websites van honderd onderzochte gemeenten in Nederland staat. Dit onderzoek is uitgevoerd door websiteontwerpers van Unit Interaction Designers (UNITiD) en De Voorhoede. Steeds vaker vinden we de gemeente Houten terug bovenaan ranglijsten: best iets om trots op te zijn!

De websites zijn beoordeeld op het totale beeld van de site maar ook op een aantal toptaken van gemeenten; paspoort vernieuwen of aanvragen, het gemeentehuis bezoeken, zwerfvuil op straat melden en terras (vergunning) aanvragen. Er konden maximaal 100 punten verdiend worden, de website van de gemeente Houten kreeg er 71. Voor paspoort verlengen of aanvragen en voor informatie over het bezoeken van het gemeentehuis werd bijna het maximale aantal punten behaald. Voor het melden van zwerfvuil op straat en voor het aanvragen van een terras(vergunning) kreeg de site fors minder punten. Websitebreed werd er een score van 14 (van maximaal 20) gescoord.

De gemeente is volgens dichtbij.nl tevreden met het resultaat: een woordvoerder van de gemeente: “We hebben de site aangepast in 2008. Vervolgens hebben we een aantal aanpassingen gedaan met betrekking tot de vormgeving. Op basis van gesprekken met inwoners in de gemeente hebben we het daarna nog eens aangepast. We wilden namelijk dat de inwoners zelf zouden aangeven welke punten zij verbeterd wilden zien. Ook zijn de nieuwsberichten wat smeuïger gemaakt door afbeeldingen toe te voegen en het mooi overzichtelijk rechts bovenin een kader te plaatsen. Tenslotte zijn alle toptaken op de voorpagina overzichtelijk bij elkaar gezet en kunnen de bezoekers de taken gemakkelijk vinden.” De reden waarom de gemeente Houten maar 8 van de 20 punten voor het aanvragen van een terras (vergunning) heeft gekregen, ligt volgens de perswoordvoerder aan het feit dat dit deel van de gemeentewebsite vernieuwd wordt.

Een goede en bereikbare informatievoorziening via een gemeentelijke website is belangrijk vindt VVD Houten. Als dit goed geregeld is kan veel onnodig werk voorkomen worden en kunnen inwoners goed geïnformeerd worden.

Website gemeente Houten