VVD KADERTRAINING INTENSIEF EN LEERZAAM

Zaterdag 12 april was de vierde en afsluitende dag van de VVD kadertraining 2014. Een intensieve training in debatteren, presenteren en onderhandelen. Marcel Dagniaux vertelt als deelnemer over deze kadertraining.

"Elke trainingsdag werd afgesloten met een evaluatie door 2 Kamerleden op basis van hun observaties van onze debatten, presentaties en onderhandelingen in de diverse werkgroepen. Daarnaast natuurlijk een goede gelegenheid om kennis te maken met 74 andere gemotiveerde cursisten, waaronder de nodige collega raadsleden uit diverse gemeenten en een aantal jonge assistenten van kamerleden.

Op de 3e cursusdag kregen we een gastcollege van Halbe Zijlstra waarin wij een heel persoonlijk inkijkje kregen in het proces van de totstandkoming van het huidige kabinet.

Gisteren had Mark Rutte ruim 1,5 uur uitgetrokken om met ons in discussie te gaan. Wij werden uitgedaagd om onze visie te geven over een tweetal dilemma's. Een daarvan betrof de vraag hoe wij als VVD aankijken tegen de verplichte pensioenverzekering voor een groot deel van de werknemers. Past dit bij liberale waarden als persoonlijke vrijheid om te kiezen en verantwoordelijkheid voor je eigen toekomst? De tweede betrof een recent krantenartikel dat meldt dat 1% van onze landgenoten beschikken over 25% van het totale vermogen. Wat vinden wij als VVD'ers daarvan? We hebben hier een goede discussie over gevoerd en onze minister president gaf aan dat hij een aantal interessante gezichtspunten heeft gehoord die hem ook weer verder helpen. Tenslotte was er gelegenheid om vragen te stellen en uiteraard een groepsfoto met Mark."

Mark Rutte in gesprek met de cursisten

Foto: @aukjedevries