STAND VAN ZAKEN NA DE VERKIEZINGEN

Afgelopen woensdag zijn de verkiezingen geweest. Ongetwijfeld hebt u op onze website gelezen wat de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen voor de VVD in Houten betekent. Jammer dat we van 5 naar 4 zetels zijn gegaan. Er zijn maar twee partijen gegroeid in zetels, t.w. D66 en Houten Anders. De overige partijen hebben allemaal iets ingeleverd of zijn gelijkgebleven. Alle kandidaten en het campagneteam hebben al hun energie in de campagne gestoken. En daar zijn we ongelooflijk dankbaar voor. Iedereen die hieraan een bijdrage heeft geleverd, wil het bestuur hartelijk bedanken!

De volgende kandidaten zijn benoemd verklaard in de Houtense raad en vormen de nieuwe VVD raadsfractie:

Herman Geerdes
Eef Stiekema
Yvonne van Dijk-Hessing
Marcel Dagniaux

De fractie heeft Eef Stiekema aangewezen als voorzitter.

Dat betekent dat we afscheid nemen van Ronald Verbeek, die al een groot aantal periodes in de raad heeft gezeten, maar ook van Ruud Vis. Tijdens de eerstvolgende ALV op 23 april a.s. zullen wij hieraan natuurlijk aandacht besteden.

Afgelopen zaterdag heeft op initiatief van D66 (die de meeste zetels heeft in Houten) een openbare bijeenkomst plaatsgevonden waar namens de afdeling Houten onze voorzitter Fred Vos en lijsttrekker Herman Geerdes aanwezig zijn geweest. Deze bijeenkomst was een eerste aanzet om te komen tot een nieuwe coalitie. De gezamenlijke bijeenkomst wordt gevolgd door gesprekken van D66 met de afzonderlijke partijen. Het gesprek met de VVD heeft al plaats gevonden. De VVD vertegenwoordigers hebben aangegeven welke punten voor de VVD belangrijk zijn: belastingdruk, voorzieningenniveau, niet invoeren betaald parkeren, ons standpunt ten aanzien van windmolens, etc. Onze delegatie heeft nadrukkelijk aangegeven, dat de VVD in eerste instantie graag zou willen doorgaan met  de huidige coalitie van D66, VVD, CDA en PvdA. De wethouderskandidaat voor de VVD is Herman Geerdes.

In de periode van coalitievorming is vertrouwelijkheid van het allergrootste belang, waardoor we u niet altijd inhoudelijk op de hoogte kunnen houden. Wel zullen afspraken gemaakt worden over het te voeren beleid. Daarbij zullen we ongetwijfeld een beroep doen op enkele leden met specifieke deskundigheid. En natuurlijk is een en ander ook afhankelijk van de rol die de VVD wel of niet zal mogen en kunnen spelen.

Op gezette tijden zullen we u op de hoogte houden van het proces van coalitievorming en de rol van de VVD Houten daarin. Aanstaande zaterdag zal D66 in een eveneens openbare bijeenkomst aangeven met welke partijen zij in eerste aanleg de collegeonderhandelingen willen starten.

Met vriendelijke groet, namens het bestuur,

Carla Beijer
Secretaris VVD afdeling Houten