PRIMA ONDERNEMERSDEBAT VOOR VVD HOUTEN

Afgelopen donderdag organiseerden de ondernemersverenigingen van Houten een debat voor de politieke partijen in Houten. Alle negen partijen waren vertegenwoordigd. Voor VVD Houten was Herman Geerdes van de partij.

De voorzitter van het Economisch Platform Houten Joost Uytewaal opende het debat en gaf al snel aan dat er iets te kiezen valt voor de Houtense ondernemers. Het debat werd kundig en met humor geleid door Jan Roncken, die de politici niet teveel buiten de onderwerpen liet praten en ze regelmatig uit de tent wist te lokken met prikkelende stellingen.

Herman Geerdes was prima in staat om het VVD geluid te laten horen en gaf in het voorstelrondje aan dat hij trots was op de resultaten die geboekt zijn op het gebied van deregulering. Ook de uitnodigingsplanologie zoals deze in de afgelopen collegeperiode onder zijn verantwoordelijkheid is ontwikkeld kreeg terecht aandacht. Hierbij wordt samen met een ondernemer die een idee heeft gekeken hoe dit idee mogelijk gemaakt kan worden in plaats van ideeën af te schieten omdat het niet binnen de regeltjes past. Uitnodigingsplanologie wordt nu alleen nog op het Eiland van Schalkwijk toegepast, maar als het aan Herman ligt kan dit straks in de hele gemeente. Deze manier van werken is uniek in Nederland, minister Schultz van Haegen kwam daarom afgelopen jaar in Schalkwijk om te kijken hoe de gemeente Houten dit had ontwikkeld.

Tijdens het debat werden onderwerpen behandeld als het aanbestedingsbeleid van de gemeente, de regel- en lastendruk, de casemanager, initiatief belangrijker dan formele regels en jeugdwerkeloosheid.

Een van de belangrijke punten voor VVD Houten is het meer ruimte geven aan ondernemers zodat het ondernemersklimaat verder verbeterd. Houten staat al jaren in de top 6 van economisch best presterende gemeenten, maar dit is niet vanzelfsprekend. Er moet hard gewerkt worden om ervoor te zorgen dat we deze positie behouden. VVD Houten wil daarom bijvoorbeeld dat wanneer een winkelier dat wil, de winkel op zondag gewoon open kan. Het is niet aan de overheid om dat te bepalen; dat kunnen ondernemers en inwoners zelf prima bepalen. Ondernemer Martijn Steenman gaf dan ook aan met lede ogen aan te zien dat Houtenaren op zondag hun boodschappen in buurgemeenten doen en niet in Houten. De VVD wil dit graag veranderen en heeft uw stem hierbij nodig!

Herman Geerdes luistert aandachtig naar Joost Uytewaal

Het aanwezige publiek