VVD HOUTEN GAAT VOOR ORANJE!

Onnodig wachten bij verkeerslichten zorgt voor ergernis bij automobilisten, zorgt voor onnodig brandstofverbruik en is slecht voor de doorstroming. In de nachtelijke uren is dit laatste punt minder relevant maar zorgt het wel voor onveilige situaties omdat hierdoor rood licht wordt genegeerd met gevaarlijke situaties als gevolg.

Daarom stelde de VVD fractie vorig jaar schriftelijke vragen aan het college. Gevraagd werd of het college actie kon nemen om slecht afgestelde verkeerslichten beter af te stellen. Ook werd gevraagd of de verkeerslichten in de nachtelijke uren ‘op oranje’ gezet kunnen worden zodat men niet onnodig hoeft te wachten maar zelf kan beoordelen of er veilig doorgereden kan worden. Op 26 juni 2013 ontving de VVD fractie antwoorden op de schriftelijke vragen. Hierin gaf het college aan dat de haalbaarheid wordt onderzocht om de wachttijd voor verkeersregelinstallaties te verminderen door verkeerslichten tussen 23:00 en 06:00 uur op knipperen te zetten bij de daarvoor geschikte ‘inprikkers’. Daarmee kan onnodig wachten vanuit allerlei richtingen worden voorkomen. Het college stelt dat vanuit het oogpunt van veiligheid en wachttijden acceptabele locaties zijn: De Slag, De Camp, De Borch, De Gaarde, De Hoeve, De Haag, Koppeling-Oost, Het Gras, De Rede, Koppeling-West, Dorpsstraat, De Poort en de Veerwagenweg.

De VVD fractie heeft geconstateerd dat de verkeerslichten ’s nachts nog steeds niet op oranje knipperen en heeft daarom de volgende schriftelijke vragen gesteld aan het college:

1. Is dit onderzoek inmiddels afgerond?
  2. Zo ja, wat zijn de conclusies van dit onderzoek?
  3. Wanneer gaan de verkeerslichten alsnog ‘op oranje’ in de nachtelijke uren?

Ook stelde het college in de beantwoording dat “na de zomervakantie (als de hoeveelheden verkeer weer normaal zijn)” de door ons genoemde specifieke knelpunten als het gaat om slechte doorstroming ter plaatse geobserveerd zouden worden. Aangezien het inmiddels ruim ‘na de zomervakantie van 2013’ is stelt de VVD de volgende vragen:

1. Wat zijn de conclusies naar aanleiding van de observatie van deze specifieke knelpunten?
  2. Welke acties zijn er genomen naar aanleiding van deze observatie?

De VVD fractie vindt de bereikbaarheid van Houten erg belangrijk en wil graag dat de doorstroming op de Rondweg optimaal is zodat onnodig wachten voorkomen wordt.

Kunnen deze 's nachts op oranje?