GIJS FLAMELING IN LIBERAAL REVEIL

Eind maart 2014 zal er een artikel van VVD Houten bestuurslid Gijs Flameling verschijnen in 'Liberaal Reveil', het huisblad van de Teldersstichting. De TeldersStichting is de liberale denktank van Nederland; het onafhankelijk wetenschappelijk onderzoeksbureau ten behoeve van het liberalisme, gelieerd aan de VVD.

Kern van het artikel is dat Gijs er voorstander van is om mensen de keuze te bieden om met pensioenkapitaal de hypotheek af te lossen. Dit is zijn reactie op het rapport 'Eigen keuze, samen sterk'. Het huidige pensioenstelsel met verplichte pensioenfondsen is aan vernieuwing toe. Zeker nu er 1 miljoen huizen onder water staan, is het zeer de vraag of een verplicht pensioen wel zo wenselijk is. Keuzevrijheid in deze kan veel persoonlijk leed verzachten. Gijs onderbouwt dit met feiten en cijfers.

Macro-economisch is het momenteel zo dat Nederland veel bezit heeft (pensioen, vastgoed, productiefaciliteiten etc) maar ook veel schulden en dan met name hypotheekschulden. Hierdoor zijn de banken momenteel groot en kwetsbaar. Massale hypotheekaflossing maakt ze kleiner en niet langer to big to fail. Dan hoeft de staat ze ook niet meer te redden.

Vragen? Stuur gerust een tweet: @flaam01 of een mail: gijs.flameling@vvd-houten.nl

Euro's