NIEUWE BLOG VAN EEF: MEER HOUTEN MINDER OVERHEID

U heeft ze vast al zien hangen, de verkiezingsposters van VVD Houten met de tekst 'Meer Houten Minder Overheid'. Ook hangen er inmiddels posters met de tekst 'Ik heb de overheid niet nodig om mijn geld uit te geven'. Maar wat bedoelen we daar precies mee? En waarom hangen de posters met 'Shoppen is ook zondagsrust' er niet meer? Is VVD Houten van haar geloof gevallen en heeft ze deze posters daarom verwijderd?

Eerst maar even geruststellen: VVD Houten is niet van haar geloof gevallen dat het niet aan de overheid is te bepalen wanneer iemand z'n winkel dicht moet doen. VVD Houten vindt dus nog steeds dat als winkeliers dat willen, hun winkel op zondag open mag. We hebben deze poster niet weggehaald omdat we van mening zijn veranderd, we willen alleen meer dan één standpunt op de borden. Daarom zullen we de posters enkele keren vervangen voor een andere. Deze keer dus aandacht voor het standpunt 'Meer Houten Minder Overheid' en 'Ik heb de overheid niet nodig om mijn geld uit te geven'.

Wat houdt dit in? We willen hiermee zeggen dat mensen heel goed in staat zijn om te bepalen waar ze hun geld aan uitgeven, daar hebben ze de gemeente niet voor nodig. Met het terugdringen van overheidsbemoeienis is er meer vrijheid voor inwoners om keuzes te maken. Deze vrijheid zal er voor zorgen dat mensen ook meer verantwoordelijkheid zullen nemen. Het is namelijk zo dat wanneer de overheid van alles voorschrijft, dat mensen eerder geneigd zijn om naar die zelfde overheid te kijken in alle situaties. Hondepoep of zwerfvuil op straat: "waarom zorgt de gemeente niet dat dit opgeruimd wordt", een vereniging heeft moeite met het opbrengen van de huur: "gemeente, kunnen wij meer subsidie krijgen", etc. Houtenaren kunnen zelf ook zorgen dat er bijvoorbeeld minder zwerfafval is. Houtenaren kunnen er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat stijgende kosten voor zaalhuur van hun vereniging worden gecompenseerd door ergens anders op de begroting te bezuingen. Meer Houten en minder overheid dus. Want enerzijds meer geld van de overheid vragen en anderzijds klagen over de hoogte van de OZB gaat natuurlijk niet op. Of toch? Want als gemeenteraadslid hoor je beide nog wel eens. Soms zelfs in één betoog...

Wij vinden dat mensen zelf prima in staat zijn te bepalen waar ze geld aan uit willen geven. VVD Houten wil dat lokale lasten zo laag mogelijk zijn. Wanneer kosten uit de hand lopen moet er vooral gekeken worden waar minder uitgegeven kan worden in plaats van meer geld aan de Houtense inwoners te vragen.

Minder subsidies zorgen er dan voor dat lokale lasten laag kunnen blijven. Want dan kunt u beter zelf bepalen waar u dat geld aan uit wilt geven!Meer Houten Minder Overheid