RENÉ LEEGTE IN HOUTEN: "SHOPPEN IS OOK ZONDAGSRUST"

Dat winkels hun deuren sluiten op zondag is niet meer van deze tijd. De inwoners van Houten worden echter nog altijd gedwongen om voor de zondagse boodschap uit te wijken naar nabijgelegen gemeenten. “Dit is niet alleen nadelig voor de lokale middenstand, maar tevens een beperking van vrijheden van de Houtenaren”, zo stelde VVD Tweede Kamerlid René Leegte gisteravond tijdens een politiek café in Houten.

Vrijheid is een liberale kernwaarde. In dit geval betekent die vrijheid dat winkeliers zelfstandig een afweging moeten kunnen maken over hun openingstijden in het weekend. Als we winkeliers die vrijheid bieden, ontstaat voor de inwoners meer keuzevrijheid. Het zondagse tripje naar het nabijgelegen Bunnik behoort dan tot het verleden. Zo kan de Houtenaar pas echt van zijn welverdiende zondagsrust genieten.

De huidige situatie brengt voor de middenstand bovendien een oneerlijke concurrentiestrijd met zich mee. In veel buurgemeenten is het immers wel mogelijk om op zondag en in de avonden een boodschap te doen. Hier wordt dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Daardoor lopen winkeliers een flinke  omzet mis en komen op den duur zelfs banen in gevaar. Reden te meer om de openingstijden vrij te geven.

De VVD Houten maakt zich sterk voor zowel de ondernemer als de consument. De verruiming van de openingstijden is een van de speerpunten in de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Met een sterke VVD-fractie in Houten krijgt de lokale economie een eerlijke kans.

René Leegte