WAAR GAAN DE RTG'S VAN 28 JANUARI OVER?

Op 28 januari worden er rondetafelgesprekken gehouden over uiteenlopende onderwerpen. De agenda werd eerder al gepubliceerd op deze website, in dit artikel kunt u een korte samenvatting per onderwerp lezen.

RAADSVOORSTEL VASTSTELLING BESTEMMINGSPLAN BEDRIJFSVERPLAATSING VAN DORT

Het timmer- en onderhoudsbedrijf Van Dort heeft het verzoek ingediend om het bedrijf van de huidige locatie aan het Groenedijkje te verlaten voor vestiging op het perceel Beusichemseweg 30. De oude bedrijfslocatie verandert in het bestemmingsplan van een bedrijfsbestemming in een woonbestemming voor één woning; de nieuwe locatie wijzigt van een woonbestemming naar een bedrijfslocatie met 3 bedrijfswooneenheden. Redenen voor het College om medewerking aan de bedrijfsverplaatsing te verlenen waren ondermeer versterking van het gemeentelijke monument aan de Beusichemseweg 30 en ontstening van het buitengebied. Link naar het raadsvoorstel.

SPORTCENTRUM HOUTEN

De gemeente dient te voldoen aan haar wettelijke verplichting om te voorzien in voldoende gymcapaciteit voor het onderwijs. Door stijgende leerlingaantallen zal de gymnastiekcapaciteit moeten worden uitgebreid om een structureel tekort te voorkomen.Ook is er vervangingsruimte van de af te breken sporthal den Oord nodig. Een drietal particuliere Houtense initiatiefnemers hebben aangegeven een sporthal te willen bouwen. Het afgelopen jaar hebben er tal van gesprekken plaatsgevonden tussen de initiatiefnemers, Rabobank en de gemeente om te komen tot een voor alle partijen aanvaardbare financieringsconstructie. Tijdens het meest recente overleg is door de Rabobank aangegeven welke toezeggingen de gemeente zal moeten doen om een reële kans op financiering (aan de initiatiefnemers) te krijgen. Het definitief verkrijgen van financiering door de Rabobank is voor een groot deel afhankelijk van factoren welke nog door de initiatiefnemers afgehandeld moeten worden en welke buiten de gemeentelijke invloedsfeer liggen. Link naar het raadsvoorstel.

VASTSTELLING VAN HET LIQUIDATIEACTIEPLAN EN UITREDING BESTUURLIJKE SAMENWERKING 'WELSTAND EN MONUMENTEN MIDDEN-NEDERLAND 2005' PER 1 JANUARI 2014.

Vanwege diverse maatschappelijke ontwikkelingen en vooral de gewijzigde regelgeving betreffende de welstandsadvisering, staat de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling ‘Welstand en Monumenten Midden-Nederland 2005’ (WMMN) financieel onder druk. Daarmee voldoet de gemeenschappelijke regeling niet meer aan de eisen en wensen van de aangesloten gemeenten. Daarom heeft het bestuur van WMMN aan de 22 aangesloten gemeenten voorgesteld om de gemeenschappelijke regeling geleidelijk op te heffen en voor dat doel een liquidatieactieplan vast te stellen met de bedoeling om op termijn te fuseren met Stichting Landschap en Erfgoed Utrecht (Stichting LEU). Bij een meerderheid van de aangesloten gemeenten is draagvlak aanwezig om daartoe te besluiten. Voor de gemeente Houten is deze stap een logisch vervolg op het besluit dat genomen is in het kader van deregulering.  Link naar het raadsvoorstel.

VASTSTELLING NOTA PARKEERNORMEN HOUTEN

Met de Nota parkeernormen zet de gemeente in op een zo goed mogelijke afstemming tussen vraag en aanbod van parkeerplaatsen. Onnodig ruimtebeslag voor parkeerplaatsen is niet wenselijk, net zo min als parkeeroverlast door e en tekort aan parkeerplaatsen. Het is daarom van belang dat bij initiatieven als nieuwbouw, verbouw en functieveranderingen van gebouwen gezorgd wordt voor een passende oplossing voor de te verwachten vraag naar parkeerruimte. Dit wordt geborgd door het toepassen van parkeernormen.  Met de vaststelling van de Nota Parkeernormen legt de gemeente haar interpretatie van de kencijfers voor parkeren van het CROW (het landelijke kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur) vast in parkeernormen waar bij (ver)bouwinitiatieven aan moet worden voldaan. Zo wordt voor iedereen duidelijk op welke wijze de gemeente de CROW-kencijfers hanteert, aan welke parkeernormen zij initiatieven toetst en wanneer eventueel sprake kan zijn van afwijking van de normen.  Naast normen voor de auto zijn in de nota ook parkeernormen voor de fiets opgenomen.   Link naar het raadsvoorstel.

COLLEGEBRIEF DIENSTVERLENINGSOVEREENKOMST MET WERK EN INKOMEN LEKSTROOM 2013-2014

Met ingang van 1 januari 2013 is de gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom opgericht. WIL is 1 mei jl. van start gegaan en het was de bedoeling om snel daarna een dienstverleningsovereenkomst af te sluiten. In de gemeenschappelijke regeling is opgenomen dat WIL een eigen planning- en control cyclus kent met de volgende documenten: kaderbrief, beleidsplan, begroting en natuurlijk verantwoording en verslaglegging. Specifieke afspraken over dienstverlening door WIL worden uitgewerkt in een dienstverleningsovereenkomst (DVO). In de DVO worden daarnaast specifieke afspraken per gemeente vastgelegd. Link naar de Collegebrief

SPREEKRECHT BURGERS

Burgers hebben spreekrecht bij rondetafelgesprekken. Zij kunnen zich hiervoor aanmelden tot 12.00 uur op de betreffende vergaderdag. Dat kan digitaal of telefonisch via 030 - 63 92 785. Inwoners en instellingen kunnen ook worden uitgenodigd of zichzelf aanmelden om tijdens een RTG een toelichting te komen geven op (aspecten van) een raadsvoorstel of een door hen aan de raad gericht schrijven. Ook bestaat de gelegenheid uw mening kenbaar te maken over onderwerpen die niet op de agenda staan van de rondetafelgesprekken maar wel geagendeerd zijn voor een (daarop volgende) raadsvergadering. Er kan niet worden ingesproken over:

• een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep openstaat of heeft opengestaan;
  • benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
  • een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.