Blog van Ruud: Wonen is hoognodig

Vandaag verscheen in het Groentje de column van Ruud Vis over woningbouw in Houten. Natuurlijk is deze nu ook hier te lezen.

Iedereen ziet wel het belang in van het hebben van woonruimte. Voor elk persoon of gezin geldt dat wanneer wonen eenmaal goed geregeld is, dat dit enorme rust biedt. Maar die rust is er lang niet voor iedereen. Veel mensen binnen de gemeente Houten, maar ook daarbuiten, zijn op zoek naar een nieuwe of een andere woning. Helaas heeft de tijd ons keihard ingehaald. We bouwen op dit moment onvoldoende woningen. Hierdoor blijft het aantal beschikbare passende woningen mijlenver achter bij de huidige woonbehoefte.

Als gemeente gaan we dit woningtekort niet van de één op de andere dag oplossen. Vooral niet omdat het aantal plekken waar nog woningen gebouwd kunnen worden steeds verder afneemt. Er wordt al gekeken naar mogelijkheden om buiten de Rondweg te gaan bouwen. Dat moet ook wel omdat er binnen de Rondweg onvoldoende ruimte is om aan de woningvraag te voldoen. Wat kán helpen is als we kijken naar de mogelijkheden van hoger bouwen. We schuren wat mij betreft tegen de grenzen van het acceptabele aan wanneer er alleen gekozen wordt voor laagbouw omdat dat goed in de buurt past, terwijl zoveel mensen wachten op een passende woning. Het is dus niet meer alleen ‘passend in de omgeving’ wat telt, maar juist ook het aansluiten op dat wat nodig is, namelijk meer woningen bouwen.

Ik vind het belangrijk dat we ons realiseren dat de standaard oplossingen en keuzes uit het verleden niet meer vanzelfsprekend en passend zijn voor de problemen van nu. We hebben in het verleden bewezen creatief te kunnen zijn bij het bouwen van veel woningen. Wat mij betreft borduren we voort op die kennis, kunde én creativiteit. Geef hoger bouwen de ruimte want meer woningen zijn hoog nodig!

Ruud Vis

Raadslid VVD Houten