En de nieuwe burgemeester is....

Wie de nieuwe burgemeester van Houten is wordt aanstaande donderdag (6 juni) bekend gemaakt. De raadsvergadering waarin dit wordt besproken heeft een besloten en een openbaar deel; in dat laatste maakt de voorzitter van de vertrouwenscommissie Eef Stiekema de keuze bekend.

In de afgelopen periode is de gemeente Houten op zoek geweest naar de nieuwe burgemeester van Houten. Hoe dat in zijn werk ging is uitvoerig beschreven op de website van de gemeente.

Samengevat werd er door de gemeenteraad, na inbreng te vragen aan alle inwoners (1.043 mensen maakten hiervan gebruik), een profielschets opgesteld. Nadat de de profielschets werd aangeboden aan de Commissaris van de Koning, de heer Oosters, werd de vacature opengesteld. 18 Mensen reageerden; 14 mannen en 4 vrouwen met verschillende achtergrond. Uiteindelijk is er na diverse gesprekken met de Commissaris en / of de vertrouwenscommissie één persoon overgebleven die voorgedragen zal worden bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Donderdag wordt eerst in een besloten deel van de vergadering het verloop van de procedure in detail doorgenomen met de raadsleden waarna in het openbare gedeelte de (voordracht voor de) nieuwe burgemeester bekend gemaakt wordt.