Aanleg glasvezel buitengebied Houten
De gemeente Houten streeft naar een vitaal buitengebied. Daarvoor is de beschikbaarheid van snel breedbandinternet essentieel. Het is moeilijk om breedband in het buitengebied aan te leggen omdat de aanleg weinig rendabel is voor marktpartijen. Al enige tijd wordt, in samenwerking met gebiedscoöperatie O-gen en 8 regiogemeenten getracht om breedband in het buitengebied mogelijk te maken. Recent heeft nu een marktpartij, Rabobank Bouwfonds Communication Infrastructure Fund (CIF), aangegeven in het buitengebied van de regio glasvezel te willen aanleggen. Om dit mogelijk te maken stelt CIF de voorwaarde dat de gemeenten akkoord gaan met gunstiger aanlegvoorschriften en lagere legesvergoedingen dan gebruikelijk waarmee belangrijke barrières voor een sluitende exploitatie worden weggenomen. Omdat het om aanleg in het buitengebied gaat is dit geen onredelijk eis.
De afgelopen maanden is er veel overlegd met CIF om tot goede afspraken te komen. Eén en ander is nu vastgelegd in een concept convenant wat nu ondertekend moet worden. Voor de uitvoering is het ook nodig om de Legesverordening en de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI) beperkt aan te passen. De raad dient deze verordeningen aan te passen waarna het college het convenant kan ondertekenen.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel. In de raadsvergadering is fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Woningbouw Tull en 't Waal 2e en 3e fase
Fase 2 en 3 van de woningbouw in Tull en 't Waal voorzien in de bouw van totaal 42 woningen rond de Kerkebogerd. De eerste fase bestond uit 25 woningen rond Kleinebogerd en is al in 2009 gerealiseerd.
Ten behoeve van fase 2 en 3 heeft de gemeenteraad in mei 2013 het bestemmingsplan Bouwlocaties Tull en 't Waal vastgesteld. Tegen dit besluit is beroep aangetekend door de fruitteler die naast de Kerkebogerd zijn bedrijf heeft.
Dit beroep heeft geleid tot vernietiging van de woonbestemming voor 29 woningen ten westen van de Kerkebogerd door de Raad van State: het spuitzone - onderzoek, dat als onderbouwing was gebruikt, was onvoldoende locatie specifiek. Aan de hand van de relevante jurisprudentie is een verbeterd spuitzone rapport als onderbouwing bij het nu voorliggende bestemmingsplan Bouwlocaties Tull en 't Waal II gevoegd.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Om kosten te verlagen heeft de gemeenteraad in 2011 besloten om een aantal sociaal-culturele centra af te stoten. Eén van deze centra is de Grote Geer aan de Snoeksloot 62. Het pand staat inmiddels ruim 3 jaar te koop en alle potentiele kandidaten wilden graag wonen in het pand. Zolang in het naastgelegen pand een horecagelegenheid is gevestigd kan de Grote Geer niet verkocht worden als woning. Door de aankoop van De Kleine Geer ontstaat de kans om de twee gemeentelijke monumenten te transformeren naar ‘Wonen' en een kleinschalige nieuwbouwontwikkeling mogelijk te maken op het naastgelegen parkeerterrein.
Deze startnotitie geeft voor de Grote en de Kleine Geer met bijbehorend parkeerterrein het kader aan waarbinnen, op basis van globale uitgangspunten, de locatie kan worden ontwikkeld. Relevant is dat de startnotitie in de Raad wordt besproken voordat er een participatietraject heeft plaatsgevonden.
De jaarstukken 2016 laten volgens de GGDrU zien dat in 2016 de integrale Jeugdgezondheidszorg (JGZ) voor 0 – 18 jarigen een belangrijk onderwerp was. Dit was ook de opmaat naar één van de belangrijkste ontwikkelingen in het sociaal domein, een passend basispakket voor JGZ 0 – 18. Tevens bleek dat de GGDrU de komende jaren bezig zijn om zich verder te ontwikkelen als de gezondheidsdienst die weet aan te sluiten bij de vraag van gemeenten en de ontwikkelingen in het sociaal domein, waakzaam en alert.
Het college stelt voor een zienswijze in te dienen met betrekking tot de verdeling van de financiering Rijksvaccinatieprogramma en de huisvestingskosten voorJeugdgezondheidszorg