Voorzitter,
Wanneer er problemen zijn dan moet je die aanpakken. Wanneer er geen problemen zijn hoef je geen maatregelen te nemen tenzij ambities de boventoon gaan voeren. En dat is wat er met dit raadsvoorstel precies aan de hand is. In elke discussie die de VVD fractie in dit huis is gevoerd over parkeren en auto’s met de wethouder mobiliteit, was niet mobiliteit het vertrekpunt of uitgangspunt. Nee; het ging over duurzaamheid en ruimtelijke inrichting.
Complimenten dus aan het adres van wethouder de Groot en wethouder Bos dat ze de wethouder mobiliteit hebben weten te overtuigen dat niet mobiliteit hier het vertrekpunt moet zijn, maar duurzaamheid en ruimtelijke ordening. Alle argumenten die ik teruglees in de stukken hebben niet tot doel de mobiliteit zo goed mogelijk te faciliteren voor onze Houtense inwoners maar om de veronderstelde druk van auto’s op de openbare ruimte kleiner te maken. Daarnaast wil het college het gebruik van de auto het liefst terugdringen, of toch zeker in ieder geval te vergroenen.
Wat ons betreft is parkeren een gevolg van een goed en diversmobiliteitsbeleid en essentieel voor onze inwoners in de keuzevrijheid hoe men zich het liefst wenst te verplaatsen. Ik heb een concrete vraag aan de wethouder of hij kan uitleggen hoe het voorliggende voorstel bijdraagt aan een voor Houten zo goed mogelijk mobiliteitsbeleid waar maximaal gebruik wordt gemaakt van de diverse mobiliteitsvormen in relatie tot het autobezit en gebruik.
Voorzitter, de Houtense autobezitter zit niet te wachten op betaald parkeren als instrument. De Houtens inwoners zijn over het algemeen zeer tevreden over het aantal beschikbare parkeerplaatsen in onze gemeente. De Houtense inwoner zit niet te wachten op het verlagen van de parkeernormen wanneer dit als consequentie heeft dat in omliggende woonwijken parkeeroverlast ontstaat.
Ik liep laatst over Castellum en de verrommeling die daar is van alle fietsen is onbeschrijfelijk. Nog nooit ben ik in de veertig jaar dat ik in Houten woon zo een chaos tegengekomen op een parkeerplaats voor auto’s. Dus als de redenatie van deze wethouder juist is, dat wanneer de druk van auto’s op de openbare ruimte zo groot is en schreeuwt om voorgestelde maatregelen, dan zou je deze zelfde redenatie moeten laten gelden voor de fiets. Zou hier dan ook maar minder parkeervoorzieningen gerealiseerd of betaald parkeren voor de fiets geïntroduceerd moeten worden? Graag een reactie van de wethouder hierop.
Voorzitter het zal u niet verbazen dat we met twee amendementen komen. De eerste is om betaald parkeren als instrument uit de stukken te schrappen. De tweede is om de parkeernormen niet te verlagen wanneer dit zou kunnen leiden tot parkeerdruk in omliggende woonwijken.
Noem mij conservatief maar de oplossingen voor wat betreft Mobiliteit liggen niet op het terrein van Duurzaamheid en Ruimtelijke Ordening, maar veel meer in het juist waarderen en inzetten van alle mobiliteitsvormen naast elkaar en niet tegenover elkaar.