"Ik ondersteun van harte de aanbeveling van de
commissie verbonden partijen om, in afwijking van het oorspronkelijke
raadsvoorstel, wel degelijk een zienswijze in te dienen bij de voorliggende
begrotingswijziging. Het betreft inderdaad wel degelijk meer dan de
gesuggereerde “louter technische aanpassingen”! Ook de kritische houding t.o.v.
democratische legitimiteit van het voorliggende voorstel onderschrijft de VVD.
Het argument dat de inwonersbijdrage niet omhoog gaat is op zich geen reden om
“rustig te gaan slapen”. Immers de nieuwe of uitgebreide taken kunnen er immers
toe leiden dat de inwonersbijdrage niet naar beneden gaat terwijl dit zonder
deze ontwikkelingen mogelijk wél het geval zou zijn.
In de toelichting (punt F Reserves) is te lezen dat er al voor de periode 2015-2017 jaarlijks een bedrag van € 300.000 beschikbaar gesteld wordt voor versterking van de bedrijfsvoering. De vrijvallende bestemmingsreserve van €121.000 zou daar dan nog eens bovenop komen. De VVD is van mening dat de vrijvallende reserve die, “niet meer zal worden aangewend voor het oorspronkelijke doel”, in principe uitgekeerd zou moeten worden aan de deelnemende gemeenten.
Met betrekking tot de democratische legitimiteit geeft de commissie aan dat het voorstel veel te laat komt om daar nog effectief invloed op uit te kunnen oefenen. Wat de VVD betreft komt daar nog bij de positie die de raden hebben. Er is weliswaar sprake van een Algemeen Bestuur en een Dagelijks Bestuur maar de bezetting bestaat nagenoeg alleen uit portefeuillehouders (lees: wethouders) uit de deelnemende gemeenten. De VVD zou graag een ontwikkeling zien waarbij Raden een directere invloed krijgen op en in het Bestuur. De commissie verbonden partijen heeft bij de WIL de andere Raden opgeroepen om meer raadsleden zitting te laten nemen in het Algemeen Bestuur. Wat de VVD betreft zou een dergelijke ontwikkeling ook bij de GGDrU gewenst zijn."