In het Coalitieakkoord is opgenomen dat de coalitie de verkeersveiligheid wil verbeteren door huidige knelpunten in het verkeer op te lossen, zoals op de Odijkseweg. Daartoe is in het collegeprogramma opgenomen dat "het college voor het verbeteren van de verkeersveiligheid actuele knelpunten (zoals verkeerssituatie Odijkseweg) aanpakt. Vanuit de nieuwe bestuursstijl doen we dat met bewoners en ondernemers samen". Afgelopen maanden heeft verkennend overleg plaatsgevonden met de betrokken ondernemers en betrokken bewoners. Hierin is verkend op welke wijze dit traject het beste kan worden ingericht. Daarbij is geconstateerd dat alle partijen bereid zijn om bij te dragen aan een oplossing. Maar ook dat sprake is van veel 'oud zeer' als gevolg van de lange historie van ontwikkeling van een kleinschalige buurtwinkel tot de huidige winkelvoorziening die de grenzen van groei heeft bereikt. Bij deze ontwikkeling hebben alle betrokken partijen, inclusief de gemeente, een rol gespeeld die het vertrouwen van de andere partijen heeft geschaad. Hierdoor is geen enkele betrokken partij in staat om de dialoog op gang te brengen over de gewenste verkeerssituatie. Om tot een breed gedragen oplossing te komen, zal in het traject eerst expliciet aandacht moeten worden geschonken aan het herstel van vertrouwen. Omdat de gemeente partij is in deze situatie, is een aanpak vanuit de gemeente of via buurtbemiddeling niet effectief. Daarom wordt voorgesteld een onafhankelijke procesregisseur in te zetten.
Dit onderwerp wordt tijdens het rondetafelgesprek behandeld door Robert Paling. Indien het onderwerp in de debatraad komt zal Eef Stiekema het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
VASTSTELLEN AFSTEMMINGSVERORDENINGEN PARTICIPATIEWET EN IOAW/IOAZ
Omdat de Participatiewet per 1 januari 2015 wordt ingevoerd, dient er een nieuweAfstemmingsverordening te worden vastgesteld, te weten de 'AfstemmingsverordeningParticipatiewet'. De oude verordening (Afstemmingsverordening WWB WIL) vervaltgelijktijdig met de inwerkingtreding van de nieuwe verordening.De wijzigingen in de voorgestelde verordeningen betreffen technische wijzigingen opgrond van de nieuwe Participatiewet. Bijlage 3 bevat een toelichting op de verschillentussen de oude en de nieuwe verordeningen.
Dit onderwerp wordt behandeld door Marcel Dagniaux. Klik hier voor de achterliggende stukken.
VASTSTELLEN VERORDENING INDIVIDUELE INKOMENSTOESLAG
De gemeente Houten verstrekt aan mensen die minimaal 3 jaar moeten rondkomen van een inkomen tot 110% van het sociaal minimum een langdurigheidstoeslag. In de Wet Maatregelen Wet werk en bijstand (Wet Maatregelen WWB) is bepaald dat de langdurigheidstoeslag voor minima per 1 januari 2015 wordt afgeschaft. Ter vervanging van de langdurigheidstoeslag krijgen gemeenten de bevoegdheid om een individuele inkomenstoeslag te verstrekken aan mensen die langdurig moeten rondkomen van een laag inkomen (artikel 36 Participatiewet).
Dit onderwerp wordt behandeld door Marcel Dagniaux. Klik hier voor de achterliggende stukken.
WET MARKT EN OVERHEID; ECONOMISCHE ACTIVITEITEN IN HET ALGEMEEN BELANG
Op 1 juli 2012 is de Wet Markt en Overheid in werking getreden. De wet heeft tot doel zo gelijk mogelijke concurrentieverhoudingen tussen overheden en bedrijven te creëren. De wet kent een overgangsregeling die tot 1 juli 2014 liep. Op grond van de wet moet de gemeente voor economische activiteiten die zij ontplooit de integrale kostprijs doorberekenen. De verhuur van sportaccommodaties en van sociaal -culturele centra zijn voorbeelden van economische activiteiten. Het doorberekenen van de kostprijs hoeft echter niet voor zover de economische activiteiten in het algemeen belang plaatsvinden. Dat algemeen belang moet door de gemeenteraad worden vastgesteld. De bedoeling is dat bijvoorbeeld sportverenigingen en m aatschappelijke instellingen niet met stijging van kosten worden geconfronteerd.
Dit onderwerp wordt behandeld door Eef Stiekema. Klik hier voor het raadsvoorstel.
BELASTINGVERORDENINGEN 2015
De belastingtarieven die zijn opgenomen in de diverse belastingverordeningen worden ieder jaar gewijzigd. Wijziging van de tarieven is noodzakelijk om aansluiting te houden bij de in de begroting geraamde belastingopbrengsten. Ook aanpassingen in wet- en regelgeving zijn reden om de belastingverordeningen aan te passen. Wanneer sprake is van dergelijke wijzigingen is daar rekening mee gehouden. De verordeningen zijn daardoor actueel en juridisch bindend. Door de raad is de wijziging van belastingverordeningen gerelateerd aan rechten gedelegeerd aan het college. Voor het overige ligt de bevoegdheid tot invoeren, wijzigen en/of afschaffen van een verordening expliciet bij de raad.
Dit onderwerp wordt behandeld door Eef Stiekema. Klik hier voor het raadsvoorstel en de bijlagen.
STARTNOTITIE GROOT ONDERHOUD EN VERVANGING BEHEER OPENBARE RUIMTE (BOR) 2014-2024
De gemeente Houten kijkt al langere tijd vooruit voor de planning van groot onderhoud en vervanging in de openbare ruimte. Zo is in 2004 het beheerplan Openbare Ruimte (BOR) 2004-2010 gemaakt. In 2007 is als aanvulling hierop de nota "BOR Verlengde Horizon: Beleidscyclus en uitgangspunten voor beheer op hoofdlijnen" opgesteld. In deze nota zijn de algemene beleidsuitgangspunten voor het beheer van de openbare ruimte voor de langere termijn (2007-2040) vastgelegd. In de afgelopen jaren zijn door tal van incidentele en structurele bezuinigingen de eerder vastgestelde uitgangspunten onder druk komen te staan. In verschillende stappen heeft de raad besloten tot een verlaging van de jaarlijkse onttrekkingen uit de BOR-voorziening voor groot onderhoud en vervanging tot een bedrag van € 1,1 miljoen in 2012. In BOR Verlengde Horizon werd nog uitgegaan van € 1,5 miljoen in 2012 (prijspeil 2007). Deze bijstelling was mogelijk door maatregelen zoals een verlaging van de onderhoudsniveaus naar het zogenaamde Nieuw Houtens Niveau, een gedifferentieerde aanpak van de wijkconstructies (waarbij kritisch gekeken wordt naar wat echt aangepakt moet worden), uitstel van groot onderhoud en gunstige marktomstandigheden. Daarnaast is er al langere tijd aandacht voor besparingen door meer zelfbeheer.
In het project Groot Onderhoud en Vervanging BOR 2014-2054 is uitgezocht welke financiële middelen voor groot onderhoud en vervanging op de korte en lange termijn noodzakelijk zijn, wat de te verwachten tekorten zijn en hoe we tot oplossingen kunnen komen voor het op een verantwoorde wijze in stand houden van de buitenruimte. Het onderzoek laat zien dat er op de korte en lange termijn grote tekorten ontstaan.
Dit onderwerp wordt behandeld door Ruud Vis. Klik hier voor het raadsvoorstel en de bijlagen.
VERORDENING VOORZIENINGEN HUISVESTING ONDERWIJS
Met ingang van 1 januari 2015 vervalt als gevolg van een wetswijziging de zorgplicht van de gemeente voor onderhoud en aanpassing van schoolgebouwen voor primair, speciaal en voortgezet speciaal onderwijs. De schoolbesturen ontvangen de hiervoor benodigde vergoeding vanaf 1 januari 2015 rechtstreeks van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Als gevolg van deze wetswijziging dient de bestaande Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs herzien te worden.
Dit onderwerp wordt behandeld door Ruud Vis. Klik hier voor het raadsvoorstel en de bijlagen.
HET HERBESTEMMEN VAN HET WOONHUIS EN DE SCHUREN AAN DE VEERWEG 2 IN SCHALKWIJK
Er is een plan aan de gemeente voorgelegd voor het herbestemmen van het rijksmonument "Landlust" tot woonhuis en het herbestemmen van het gemeentelijk monument “Steltenberg” (varkensschuur/hooiberg) en het verbouwen van de koeienstal tot gastenverblijf met kantoor aan huis en het slopen van diverse schuren, stallen en betonvloeren aan de Veerweg 2 te Schalkwijk. Het plan past niet in de vigerende beheersverordening die in 2013 is vastgesteld. Het initiatief sluit aan op het economisch en ruimtelijk beleid. Hylkema Consultants heeft in opdracht van de huidige eigenaren een aanvraag omgevingsvergunning ingediend. Aangezien de bouwkosten hoger zijn dan € 500.000 is het noodzakelijk dat de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen afgeeft voor dit plan.
Dit onderwerp wordt tijdens het rondetafelgesprek behandeld door Robert Paling. Indien het onderwerp in de debatraad komt zal Ruud Vis het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
WIJZIGING GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING VRU
In zijn vergadering van 17 september 2014 heeft het Algemeen Bestuur (AB) van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) besloten een voorstel te doen aan de Utrechtse colleges en burgemeesters om de Gemeenschappelijke Regeling (GR) VRU te wijzigen. Aanleiding hiervoor is dat de huidige GR aangepast moet worden aan de veranderende wet - en regelgeving die geldt voor veiligheidsregio’s in Nederland. Daarnaast is de VRU begonnen met de implementatie en uitvoering van de majeure projecten, zoals besloten tijdens de AB vergadering van 4 juli 2014. Onderdeel hiervan is dat de besluiten met betrekking tot de financieringssystematiek vastgelegd worden in de GR. Ten slotte dient er een redactieslag te worden gemaakt ten opzichte van de huidige GR, zodat deze wordt verschoond van verschrijvingen en verouderde verwijzingen en teksten en bepalingen verduidelijkt kunnen worden.
De GR VRU is een gemeenschappelijke regeling die is aangegaan door het college en de burgemeester. Het zijn ook deze bestuursorganen die de regeling mogen en willen wijzigen. Alvorens de regeling te mogen wijzigen dienen zij wel de gemeenteraad om toestemming te vragen (artikel 1, lid 2 Wet gemeenschappelijke regelingen). De raad mag de toestemming alleen onthouden als hij de te treffen regeling in strijd acht met het recht of het algemeen belang.
Dit onderwerp wordt behandeld door Yvonne van Dijk. Klik hier voor het raadsvoorstel en de bijlagen.