Retailvisie, toekomstbestendige detailhandelsstructuur
De positie van Houten als winkelbestemming voor consumenten staat onder druk. Deze druk zit vooral in de niet dagelijkse sector. Consumenten doen steeds vaker deze aankopen online. Ook bezoekt de consument andere locaties die aantrekkelijk zijn om te funshoppen. Daardoor ontstaat overbewinkeling en is sprake van potentieel toenemende leegstand. Het is in het belang van zowel inwoners, retailers, vastgoedpartijen, financiers als de gemeente zelf dat Houten een winkelbestemming is en blijft waar inwoners graag komen en ondernemers een goede boterham kunnen verdienen.
In Houten ontbreekt het op dit moment aan een integraal beleidskader voor de
detailhandel. Daarom is in het collegeprogramma opgenomen dat er een nieuw
detailhandelsbeleid voor gemeente Houten wordt ontwikkeld dat voorziet in een
toekomstbestendige detailhandelsstructuur en rekening houdt met diverse
ontwikkelingen en uitdagingen. In de praktijk blijkt dat grenzen steeds meer vervagen
en dat dagelijkse en niet dagelijkse sectoren, retail, dienstverlening en horeca steeds
meer vermengen en vervagen. Er wordt daarom niet over een detailhandelsvisie
gesproken, maar over een retailvisie.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD Fractievoorzitter Eef Stiekema Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Het bestuur van Werk & Inkomen Lekstroom (WIL) heeft de gemeente gevraagd een zienswijze te geven op de
Innovatieagenda van WIL 2016-2019. In de Kaderbrief 2016 heeft WIL aangekondigd
een aantal innovaties in de bedrijfsvoering en uitvoering van beleid te willen
doorvoeren in de vorm van business cases. Deze business cases zijn tijdens het
opstellen van de Begroting 2016-2019 nader uitgewerkt in een innovatieagenda. De
voorliggende innovatieagenda betreft negen business cases op een tweetal
doelstellingen: een betere dienstverlening voor de klant enerzijds en lagere kosten
voor WIL/gemeenten anderzijds. De kosten gaan hierbij voor de baat uit. In 2016 zijn
er per saldo extra uitgaven. Na één jaar wordt de terugverdienperiode bereikt en is er
sprake van structurele positieve effecten op de begroting door lagere kosten.
De innovatieagenda is een stap vooruit in de doorontwikkeling van WIL die leidt tot
betere en efficiëntere dienstverlening aan klanten tegen lagere kosten. Als zienswijze
op de innovatieagenda wordt derhalve voorgesteld om in te stemmen met de
innovatieagenda en naar WIL aan te geven dat deze geen aanleiding geeft voor het
maken van opmerkingen.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Geert Renia, in de gemeenteraadsvergadering zal VVD raadslid Marcel Dagniaux het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
In 2015 is een nieuw verdeelmodel voor het macrobudget Participatiewet in werking
getreden. Dit verdeelmodel beoogt een betere verdeling van middelen over
gemeenten te komen; de verdeling wordt gebaseerd op de kans dat een bepaald type
huishouden gegeven de omstandigheden in de bijstand terecht komt. Het nieuwe
verdeelmodel wordt gefaseerd ingevoerd, maar omdat toch wel verdeeleffecten
verwacht worden is een zogeheten vangnetregeling vastgesteld. Om aanspraak te
kunnen maken op de vangnetregeling moeten gemeenten aan voorwaarden voldoen. Werk & inkomen Lekstroom (WIL) heeft een analyse gemaakt van het te verwachten tekort op het voorlopige
budget, heeft aangegeven welke maatregelen genomen zijn of worden om dat tekort
terug te dringen. De gemeenteraad moet zich vervolgens uitspreken over de analyse
en de maatregelen.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Geert Renia, in de gemeenteraadsvergadering zal VVD raadslid Marcel Dagniaux het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Verklaring van geen bedenkingen uitbreiden en wijzigen bedrijf Schonauwenseweg 8
Beelen Midden Nederland, gevestigd aan de Schonauwenseweg 8 te Houten, heeft een aanvraag om
omgevingsvergunning ingediend bij Gedeputeerde Staten van de Provincie. De aanvraag houdt een
terreinuitbreiding en een wijziging van de bedrijfsmatige activiteiten in. Aangezien de
aanvraag niet past in de geldende beheersverordening, kan de vergunning alleen
verleend worden indien er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Hiervoor is
de gemeenteraad bevoegd gezag middels het afgeven van een Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB). De raad wordt
voorgesteld om een ontwerp-VVGB af te geven en daarbij te bepalen dat deze
ontwerp-VVGB definitief kan worden als voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden.
Op basis daarvan kan de Provincie de vergunning verlenen.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Robert Paling, in de gemeenteraadsvergadering zal VVD raadslid Ruud Vis het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Toekomst Stichting Media Houten (Omroep Houten)
In 2010 heeft de gemeenteraad besloten het Commissariaat voor de Media positief te adviseren over Omroep Houten. Dit heeft geresulteerd in de aanwijzing door het Commissariaat van Omroep Houten als officiële lokale omroep voor de gemeente Houten. Deze aanwijzing gold voor een periode van 5 jaar.
De omroep is de eerste 3
jaar bescheiden van start gegaan en ontving daarvoor een bescheiden subsidie van
€ 10.000,= per jaar. Eind 2013 bent is de gemeenteraad via een raadsbrief geïnformeerd over de
tussentijdse (positieve) evaluatie van de Omroep. Deze evaluatie leidde ertoe dat het
college destijds besloten heeft de Omroep continuïteit te bieden door hen ook te
subsidiëren in de laatste twee jaar van de aanwijzing. In die jaren ontving de omroep
een subsidiebedrag van € 22.000,= per jaar. Nu zijn de 5 jaar om en dit betekent dat
de gemeenteraad nu wederom de vraag krijgt voorgelegd het Commissariaat te adviseren over
de komende 5 jaar. Naast deze adviesaanvraag ligt ook de bekostiging van Stichting
Media Houten/Omroep Houten voor.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Actualisering Algemene Plaatselijke Verordening (APV) inclusief sluitingstijden
De APV wordt indien daar aanleiding voor is één keer per jaar geactualiseerd. De aanleiding om de APV nu te actualiseren is dat in het collegeprogramma 2014-2018 is afgesproken dat we: ‘samen met horecaondernemers werk maken van de deregulering van sluitingstijden’. In dat kader is de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de behoeften van de horeca, paracommercie, omwonenden en politie wanneer het gaat om sluitingstijden en terrassen. De uitkomsten van dat onderzoek worden nu in de APV verwerkt.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk, in de gemeenteraadsvergadering zal VVD raadslid Ruud Vis het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
De belastingtarieven welke zijn opgenomen in de diverse belastingverordeningen worden ieder jaar gewijzigd. Wijziging van de tarieven is noodzakelijk om aansluiting te houden bij de in de begroting geraamde belastingopbrengsten. Ook aanpassingen in wet- en regelgeving zijn reden om de belastingverordeningen aan te passen. Wanneer sprake is van dergelijke wijzigingen is daar rekening mee gehouden. De verordeningen zijn daardoor actueel en juridisch bindend.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Versnelling ruimtelijke procedures - evaluatie procedures met afgifte verklaring van geen bedenking
In de afgelopen vijf jaar hebben de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders een werkwijze afgesproken, waarbij een groot deel van de plannen, die niet in het bestemmingsplan passen, met een snelle procedure een omgevingsvergunning hebben gekregen. De raad wordt nu voorgesteld om de afgesproken werkwijze voort te zetten en voor de overige plannen een snellere procedure mogelijk te maken. Hierdoor wordt de drempel voor particuliere bouwinitiatieven lager en krijgt de term “uitnodigingsplanologie” meer inhoud.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel, in de gemeenteraadsvergadering zal VVD raadslid Ruud Vis het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.