Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 19 mei over?

Op dinsdag 19 mei worden er weer rondetafelgesprekken gehouden, in dit artikel kunt u lezen waar deze over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

Huisvestingsverordening 2015

Per 1 januari 2015 is de nieuwe Huisvestingswet (HVW) ingegaan. Deze wet regelt de toewijzing van sociale huurwoningen. Uitwerking hiervan is dat de gemeente een nieuwe huisvestingsverordening vaststelt die op uiterlijk 1 juli 2015 in werking treedt. Doel van de regelgeving is om de schaarste zo eerlijk en rechtvaardig mogelijk te verdelen. Elke gemeente heeft de mogelijkheid om voor de plaatselijk afwijkende situatie lokaal maatwerk toe te passen.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Toekomstvisie Proeftuin Houten 2025

In Houten moet het ook in de toekomst fijn zijn om te wonen, te leven, te werken en te recreëren. De Toekomstvisie Proeftuin Houten 2025 levert daaraan een belangrijke bijdrage. De visie is gemaakt voor en door Houtenaren en gaat vooral over nieuwe manieren van denken en doen. Houtenaren, overheid en andere partijen oefenen ieder hun invloed uit op het eindresultaat. Samen bepalen we wat uiteindelijk kan worden bereikt. De visie geeft ons een heldere koers die wordt bepaald door de vijf principes:

1. We stellen de mens centraal.
  2. We waarderen verschillen.
  3. We zijn zuinig op onze omgeving.
  4. We bouwen voort op ons ruimtelijk DNA.
  5. We zijn actief in de regio.

In de visie wordt benadrukt dat het leggen van nieuwe verbindingen belangrijk is en dat de relatie tussen inwoners en overheid verandert. Deze nieuwe verstandhouding tussen overheid en inwoners vraagt om durf, zowel vanuit de samenleving als vanuit de gemeente. Dialoog is daarom van groot belang. Aan de visie werkten ruim 1.200 Houtenaren mee

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD Commissielid Jan Rinkel, als het onderwerp in de debatraad komt zal VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Regionale aangelegenheden

Voor dit ondewerp zijn in dit rondetafelgesprek nog geen stukken beschikbaar, indien deze er wel zijn kunt u deze hier vinden.

Participatieverordening WIL

De gemeente is op grond van artikel 8a van de Participatiewet verplicht om een participatieverordening vast te stellen met betrekking tot:

• het ondersteunen bij arbeidsinschakeling en het aanbieden van voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling
  • het opdragen van een tegenprestatie
  • het aanbieden van participatieplaatsen
  • het verstrekken van een premie aan deelnemers van participatieplaatsen
  • het aanbieden van de participatievoorziening beschut werk
  • het aanbieden van loonkostensubsidie.

Met de vaststelling van de Participatieverordening WIL (Werk en Inkomen Lekstroom) voldoet de gemeente Houten aan deze verplichting.

De nieuwe Participatieverordening WIL vervangt de Participatieverordening Werk en Inkomen Lekstroom die op 19 december 2013 is vastgesteld. In de nieuwe Participatieverordening WIL is een aantal nieuwe instrumenten opgenomen die het Dagelijks Bestuur van WIL kan inzetten ten behoeve van reïntegratie. Deze instrumenten worden in dit voorstel nader toegelicht.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Zienswijzen bij Kaderbrief WIL

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) kent een planning- en control cyclus bestaande uit een Meerjarenbeleidsplan, Programmabegroting, Jaarrekening, Kwartaalrapportages en een Dienstverleningsovereenkomst. Aan het Meerjarenbeleidsplan en de Programmabegroting ligt een Kaderbrief ten grondslag met daarin de beleidsvoornemens. Bij de totstandkoming van de Programmabegroting en het Meerjarenbeleidsplan worden de zienswijzen van de Lekstroomgemeenten betrokken.

WIL kijkt in de Kaderbrief kort terug op 2014 geeft aan op koers te liggen voor wat betreft de prestaties ten opzichte van de ambitie om tot de top 3 van sociale diensten te gaan behoren. In de Kaderbrief schetst WIL vervolgens een helder beeld van de omgeving als het gaat om de arbeidsmarkt en de ontwikkelingen van wet - en regelgeving.

Hoewel de termijn om zienswijzen in te dienen bij de Kaderbrief al verstreken is, is het van belang dat Houten alsnog kenbaar maakt welke aanbevelingen en voorbehouden zij heeft voor de programmabegroting en het meerjarenbeleidsplan voor 2016 en verder. De brief met daarin de zienswijzen is, onder voorbehoud van instemming van uw raad, eind april naar WIL gezonden. Op de thema’s sociale interface, onderzoeken naar doeltreffendheid en doelmatigheid, doorontwikkeling dienstverleningsconcept en ambities schuldhulpverlening zijn aandachtspunten geformuleerd.

Verordening individuele studietoeslag WIL

De gemeente is op grond van de Participatiewet verplicht om een individuele studietoeslag te verstrekken, bedoeld voor studerende jonggehandicapten die niet in staat zijn om het wettelijk minimumloon te verdienen maar wel arbeidscapaciteit hebben. De voorwaarden waaronder de gemeente Houten de studietoeslag verstrekt zijn vastgelegd in de Verordening individuele studietoeslag Werk en Inkomen Lekstroom (WIL).